The Human Dimension in online Learning
(A Theoretical and Pedagogical Approach)
Dr. Zeinab Tayssir Haidar *
يشهد القطاع التربوي في العالم عمومًا، ولبنان خصوصًا، تحدّيات متسارعة بفعل ثورة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات، حيث أصبح التعليم الإلكتروني واقعًا لا خيارًا بعد جائحة كورونا (Coronavirus Pandemic)، إذ فرض الاغلاق المدرسي منذ آذار/مارس 2020 اعتماد منصّات تعليمية مثل: Microsoft team وZoom، إلا أنّ هذه التجربة واجهت عدة صعوبات منها: غياب الجهوزية التقنية، وضعف البنية التحتية، وكلفة الانترنت، وانقطاع الكهرباء.
وفّر التعليم الإلكتروني فرصة غير مسبوقة للمتعلمين الذين يواجهون صعوبات في الوصول للمؤسسات التعليميّة، إذ تساهم بيئة التعليم الإلكتروني في تأمين احتياجات خاصة للمتعلمين الذين يرغبون في التوفيق بين العمل والأسرة والدراسة. لكن وعلى الرغم من هذه الإيجابيات، إلا أن الإشكالية التي برزت هي: غياب البعد الإنساني في العمليّة التعليميّة، ما قد ينعكس سلبًا على المتعلمين، وتحصيلهم الأكاديمي. وتقترح الأدبيات التربوية استراتيجيات عدّة لتعزيز الطابع الإنساني في التعليم الافتراضي، منها: نموذج Community of Inquiry الذي يركّز على الحضور التعليمي والاجتماعي والمعرفي؛ وتفعيل الحوار والتغذية الراجعة المستمرة؛ والتعبير عن المشاعر وإظهار التعاطف.
يخلص البحث إلى أنّ دور المعلّم لم يعد مجرّد ناقل للمعلومات، بل أصبح ميسّرًا وموجّهًا يدمج التقنيات الحديثة بروح إنسانية، بما يضمن تعلمًا فعّالًا قائمًا على التفاعل والثقة والدافعية، ويمنع تحوّل المدارس إلى "جسد بلا روح".
- الكلمات المفتاحية: التعليم الإلكتروني في لبنان؛ أنسنة التعليم من بُعد؛ استراتيجيات التعليم الإلكتروني؛ التفاعل التربوي
***
- Abstract:
The educational sector worldwide, and particularly in Lebanon, is experiencing accelerating challenges due to the revolution in communication and information technology. Online education has become a reality and not an option after the COVID-19 pandemic, as the closure of schools since March 2020 necessitated the use of platforms such as Microsoft Teams and Zoom. However, this experience faced several obstacles, including the lack of technical readiness, weak infrastructure, high internet costs, and frequent power outages.
Despite these challenges, online education has provided an unprecedented opportunity for learners who face difficulties in accessing educational institutions. It offers a flexible learning environment that meets the needs of students wishing to balance work, family, and study. Yet, a major issue that has emerged is the absence of the human dimension in the educational process, which may negatively affect learners and their academic performance. Educational literature proposes several strategies to enhance the human aspect of virtual education, including the Community of Inquiry model that emphasizes teaching, social, and cognitive presence; activating dialogue and continuous feedback; expressing emotions and demonstrating empathy.
The study concludes that the role of the teacher is no longer limited to transmitting knowledge. Instead, the teacher has become a facilitator and guide who integrates modern technologies with a human spirit, ensuring effective learning based on interaction, trust, and motivation, while preventing schools from becoming “bodies without souls.”
- Keywords:
E-learning in Lebanon; Humanizing Distance Education; E-learning Strategies; Educational Interaction
***
* باحثة وأكاديمية لبنانية. محاضرة في جامعة الآداب والعلوم (لبنان)، ومشرفة على رسائل الماجستير في الإدارة التربوية في الجامعة الإسلامية في لبنان، حائزة شهادة دكتوراه في التربية - الجامعة اليسوعية في بيروت.
*Dr. Zeinab Tayssir Haidar: University Professor at the University of Sciences and arts in Lebanon (USAL), and a supervisor of master’s theses in Educational Administration at the Islamic University. holding a PhD in Education from Saint joseph university of Beirut.
المصادر والمراجع - References
- الأجنبية:
1. Brock, M., & Layton, K. (2020), Humanizing online teaching to equitize higher education, Research gate: https://www.researchgate.net/publication/339365337_Humanizing_Online_Teaching_To_Equitize_Higher_Ed
2. Dean, P.; Stahl, M.; Sylwester, D; & Peat, J. (2001). effectiveness of combined delivery modalities of distance learning and resident learning quarterly. Review of distance education, 2(3), 247-254
3. France, P. (2020), 3 tips for humaninzing digital pedagogy. edutopia, https://www.edutopia.org/article/3-tips-humanizing-digital-pedagogy
4. Kelly, R., (2013). tips for humanizing your online learning, faculty focus, https://www.facultyfocus.com/articles/online-education/tips-for-humanizing-your-online-course
5. Kilgore, W. (2016). humanizing online teaching and learning, university of Saskatchewan, united states
6. Ladyshewsky, R. K. (2013), instructor presence in online courses and student satisfaction. international journal for the scholarship of teaching and learning, 7(1), 1-23. https://doi.org/10.20429/ijsotl.2013.070113
7. North Carolina State University, DELTA. (n.d.). Humanizing your online course. NC State University. https://teaching-resources.delta.ncsu.edu/humanizing-your-online-course/
8. shnaikat, K., & Alqudah, A. (2015). High- tech human touch for online courses: rules and principles for humanizing your online course. European scientific journal, 11(16), 114-133
9. Oregan State University. (2018). Humanizing online learning, http://blogs.oregonstate.edu/inspire/2018/01/09/humanizing-online-learning
- العربية:
10. أخبار اليوم، صحيفة (2018)، "التعلم المدمج في خدمة عمليتي التعليم والتعلم في لبنان" (ندوة في وزارة التربية).
11. الجزيرة الإعلامية، شبكة (2020)، التعليم تجربة اجتماعية لا افتراضية... لماذا لن يكون الإنترنت مستقبل المدارس؟
12. السيد، محمد (2016)، أثر اختلاف نمط التعليم المدمج على تنمية التحصيل ومهارات التفاعل الإلكتروني، مجلة دراسات في التعليم الجامعي، (33)، 427-511
13. عبد الجواد، عبد الرحمن؛ وعبد الله، سيد (2022)، استخدام المدخل الإنساني في تنمية مفاهيم الرياضيات والاتجاه نحو المادة لدى تلاميذ الصف الثاني الابتدائي المعاقين عقليًّا، مجلة تربويات الرياضيات، 25(2)، 109-162
14. عبد الهادي، محمد (2020)، دور المعلم في عصر الإنترنت والتعليم عن بُعد. مجلة التعليم الإلكتروني.

ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق