School Counseling: A Psycho-Educational Approach in Light of Current Educational Challenges in Lebanon
Dr. Saroite Fayez Chamsine *
يُعدّ الإرشاد المدرسي من الركائز الأساسية في بناء شخصية المتعلّم، وتنمية قدراته النفسية والاجتماعية والتربوية، فهو لا يقتصر على تقديم الدعم للطلاب ذوي الصعوبات فحسب، بل يتعدّى ذلك ليشمل الوقاية من المشكلات السلوكية، والانفعالية، وتعزيز الصحة النفسية في البيئة المدرسية.
تهدف هذه الدراسة إذًا، إلى تحليل مفهوم الإرشاد المدرسي من منظور نفسي - تربوي، وتبيان دوره في تحسين التوافق النفسي، والأداء الأكاديمي للمتعلمين في ضوء التحديات الراهنة التي تواجه النظام التربوي في لبنان، مثل: الاكتظاظ، وضعف المتابعة النفسية، وتراجع الدور التربوي للأسرة والمدرسة.
تعتمد الباحثة منهجًا وصفيًّا تحليليًّا بالاستناد إلى الأدبيات التربوية الحديثة، والدراسات النفسية، بهدف تقديم رؤية علمية لتفعيل دور المرشد المدرسي في المؤسسات التعليمية. وقد أظهرت النتائج أنّ الإرشاد المدرسي الناجح يرتكز على ثلاثة مكوّنات أساسية: التشخيص المبكر للمشكلات، وبناء علاقة مهنية قائمة على الثقة مع الطالب، والتعاون بين الأهل والإدارة التربوية.
- الكلمات المفتاحية: الإرشاد المدرسي؛ الصحة النفسية؛ المرشد التربوي؛ التعليم في لبنان
***
-Abstract:
School counseling is one of the key pillars in the development of students’ personal, social, and academic growth. It does not only provide support for learners with difficulties, but also focuses on preventing emotional and behavioral problems while promoting mental health within the school environment.
This study aims to analyze the concept of school counseling from a psycho-educational perspective, highlighting its role in improving students’ adaptation and academic achievement in light of Lebanon’s current educational challenges such as overcrowding, lack of psychological follow-up, and weakened family–school collaboration.
A descriptive analytical method was adopted based on recent educational and psychological literature to propose an integrative vision for activating the counselor’s role within Lebanese schools.
The findings revealed that successful school counseling depends on three main pillars: early diagnosis of difficulties, a trust-based professional relationship with students, and coordinated collaboration between parents and the school administration.
The study concludes with recommendations for incorporating school counseling into national educational policies as an essential component of the learning process.
- Keywords:
***
* باحثة وأكاديمية لبنانية. محاضرة في كلية الصحة – الجامعة اللبنانية. حائزة شهادة دكتوراه في علم النفس – جامعة بيروت العربية.
* Dr. Saroite Fayez Chamsine: Lebanese researcher and academic. Lecturer at the Faculty of Health – Lebanese University. Holds a PhD in Psychology from Beirut Arab University.
المصادر والمراجع - References
- العربية:
- عبد الله، سامر. (2020). أثر الدعم النفسي في تحسين التحصيل الدراسي لدى طلبة المرحلة الثانوية. مجلة الدراسات النفسية والتربوية، 18(2)، 45–67.
- القريوتي، عبد الرحمن. (2015). مبادئ الإرشاد النفسي والتربوي. عمان: دار الفكر للطباعة والنشر.
- نصر، هدى. (2023). المدرسة اللبنانية في ظل الأزمات: نحو تفعيل الإرشاد التربوي. بيروت: دار العلوم الحديثة.
- الأجنبية:
- ASCA. (2019). School Counseling Standards. Alexandria, VA: American School Counselor Association.
- Beck, A. T. (2012). Cognitive Therapy and Emotional Disorders. New York: Penguin Books.
- Rogers, C. (2018). On Becoming a Person: A Therapist’s View of Psychotherapy. Boston: Houghton Mifflin.
- Skinner, B. F. (1953). Science and Human Behavior. New York: Macmillan.
- UNICEF. (2022). Education and Mental Health Support in Crisis Contexts: Lebanon Case Study. Beirut: UNICEF Regional Office.
الحداثة (Al Hadatha)
خريف - شتاء 2025- 2026 Autumn /Winter
العدد: 237 - 238 ISSUE
مجلد: 32 .Vol

ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق