يعالج هذا البحث أسباب قيام الدول والحضارات وانهيارها من خلال التعرف إلى الأفكار الرئيسة التي وردت عن الإمام علي (ع) في "نهج البلاغة"، وما جاء في "مقدمة" ابن خلدون، وعلى الرغم من أنّ هاتين الشخصيتين تستمدان إرثهما الثقافي من منبع واحد هو الدين الإسلامي، إلا أننا سنلحظ اختلافًا في رؤية كل منهما للاجتماع الإنساني، وضرورة وجود حاكم يدير شؤون الناس، بل أكثر من ذلك سنجد تباينًا واضحًا في مسألة العصيبة التي يعدّها ابن خلدون سببًا لنشوء الدول فيما يضعها الإمام علي (ع) سببًا رئيسًا في انهيارها.
يعزو البحث هذا التباين أو الاختلاف الفكري في موضوع نشوء الدول وانهيارها، إلى الممارسة العملية لكل منهما، ويظهر أن رؤية الإمام علي (ع) تتسم بالعمق والدقة، نظرًا لأنه تسلم سدّة الخلافة الإسلامية لنحو خمس سنوات، حيث شهدت تلك الفترة عدّة حروب، ومحاولات لإسقاط الخلافة، هذا عدا عن مرافقته لرسول الله (ص) منذ بداية الدعوة الإسلامية، مرورًا بتأسيس الدولة في المدينة المنورة، وصولًا إلى معايشته لمسار الخلافة في عهد الخلفاء الثلاثة الأوائل.
- الكلمات المفتاحية: الإمام علي؛ ابن خلدون؛ الحضارة؛ العصبية؛ العمران؛ دراسات إسلامية
***
- Abstract:
This study investigates the underlying causes behind the rise and decline of states and civilizations through a comparative examination of the central ideas articulated by Imam Ali (PBUH) in Nahj al-Balagha and those presented by Ibn Khaldun in his Muqaddimah (Introduction). Although both thinkers derive their intellectual and cultural heritage from a shared source-the Islamic religion- their conceptions of human society and the necessity of political authority differ markedly. A particularly striking contrast emerges in their treatment of ‘asabiyyah (group or tribal solidarity). Ibn Khaldun identifies it as the principal driving force behind the formation of states, whereas Imam Ali (PBUH) regards it as a fundamental cause of their disintegration and collapse.
This divergence in interpretation may be attributed to the differing experiential and practical contexts of the two figures. Imam Ali’s (PBUH) vision is distinguished by its depth, precision, and grounding in lived political experience. Having led the Islamic Caliphate for approximately five years-a period characterized by internal conflicts and repeated efforts to destabilize the state-his insights reflect both theoretical understanding and direct engagement with governance. Furthermore, his perspective was shaped by his lifelong companionship with the Prophet Muhammad (PBUH), from the earliest stages of the Islamic mission, through the establishment of the Islamic state in Medina, and his observation of the Caliphate’s development under the first three Caliphs.
- Keywords:
Imam Ali; Ibn Khaldun; Tribalism; Urbanization; Islamic Studies
***
* باحث وأكاديمي لبناني. محاضر في الجامعة الاسلامية في لبنان، وفي جامعة المعارف (بيروت). حائز شهادة دكتوراه في الدراسات الإسلامية في الجامعة الاسلامية في لبنان، وقد عالجت أطروحته موضوع "فلسفة التاريخ في فكر الامام علي (ع): دراسة نقدية لأبرز قضاياها وآراء فلاسفتها".
* Dr. Ahmad Moussa Houmani: A Lebanese researcher and academic. Lecturer at the Islamic University in Lebanon, and at Al-Maaref University (Beirut). He holds a PhD in Islamic Studies from the Islamic University in Lebanon, and his dissertation dealt with the topic of “The Philosophy of History in the Thought of Imam Ali (PBUH): A Critical Study of Its Major Issues and the Views of Its Philosophers”.
المصادر والمراجع - References
- ابن أبي طالب، الإمام علي (2010)، نهج البلاغة، جمع: الشريف الرضي، شرح: محمد عبده. بيروت: مؤسسة بنت الهدى
- ابن خلدون، عبد الرحمن (د. ت.)، العبر وديوان المبتدأ والخبر، اعتنى به: أبو صهيب الكرمي. الأردن: بيت الأفكار الدولية
- خليل، عماد الدين (1991)، التفسير الإسلامي للتاريخ، ط5. بيروت: دار العلم للملايين.
الحداثة (Al Hadatha)
خريف - شتاء 2025- 2026 Autumn /Winter
العدد: 237 - 238 ISSUE
مجلد: 32 .Vol

ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق