نبذة عن البحث باللغة العربية - Abstract
جماليات القبح عند ليوناردو دافنشي وكوينتن ماسيس
(مسعى لإعادة قراءة عصر النهضة)
د. ليليان ناصر أبي شقرا **
يستكشف هذا البحث كيف تحدّى الفنانان الإيطالي ليوناردو دافنشي (1452- 1519م)، والهولندي كوينتن ماسيس (1466- 1530م) المفاهيم التقليدية للجمال من خلال تبني القبح بوصفه أداة جمالية وفلسفية في أعمالهما الفنية. فمن خلال الدقة التشريحية، والتعبير العاطفي، والنقد الساخر، تجاوز الفنانان ثنائية الجمال والقبح، مقدمين صورة أكثر شمولية وإنسانية للحالة الإنسانية. وقد دعا الفنانان من خلال زعزعة المعايير الجمالية، إلى إعادة تقييم الجمال نفسه.
يلحظ البحث إذًا، كيف تحدى اثنان من أساتذة عصر النهضة: ليوناردو دافنشي، وكوينتن ماسيس، المثل العليا التقليدية للجمال من خلال دمج مفهوم القبح في ممارساتهما الفنية والفلسفية، مستمدين من الدقة التشريحية، والتعبير النفسي، والسخرية الأخلاقية، التعامل مع الغرابة، والنقص ليس للتقليل من شأن الإنسان، أو السخرية منه، بل للكشف عن حقائق أعمق حول الحالة الإنسانية.
يبرز البحث أن في أعمال ليوناردو، مقاربة للقبح من خلال الملاحظة التجريبية، والرغبة في الكشف عن الهياكل الكامنة للطبيعة، ما يؤدي إلى أعمال تجسّد جمال عدم الثبات، والضعف والعاطفة الإنسانية الخام. في المقابل، يلحظ أن ماسيس يستخدم المبالغة، والتشويه كأدوات للنقد الاجتماعي، ساخرًا من الغرور المجتمعي، مع التأكيد في الوقت نفسه، على إنسانية موضوعاته.
لا يُعيد هذا التحليل المقارن النظر في جماليات عصر النهضة فحسب، بل يتناول أيضًا أسئلة دائمة حول التمثيل، والهوية، وتعريفات الجمال المتطورة.
يخلص البحث لتبيان أن مفهومي الجمال والقبح احتلا مكانة مركزية في تطور الفن والجماليات الغربية، وخاصة خلال عصر النهضة، إذ أصبح الجمال، الذي غالبًا ما يُعادل التناظر والنظام والتناسب الإلهي، لغة بصرية مهيمنة في كل من الفن والعمارة. وعلى النقيض من ذلك، لطالما عُدّ القبح نقيضًا لهذا المثل الأعلى، مرتبطًا بالفوضى والفساد الأخلاقي، والتشوه الجسدي. ومع ذلك، في الفترة التاريخية نفسها التي دافعت عن الأشكال المتناغمة، والمُثُل الكلاسيكية، لفت فنانون مثل: دافنشي وماسيس، الانتباه إلى البشاعة، والشيخوخة، والعيوب، مُقوِّضين بذلك التناقض الثنائي بين الجميل والقبيح.
- الكلمات المفتاحية: الجماليات؛ القبح؛ ليوناردو دافنشي؛ كوينتن ماسيس؛ فن عصر النهضة
***
- Abstract: This article explores how Leonardo da Vinci and Quinten Massys challenged traditional notions of beauty by embracing ugliness as an aesthetic and philosophical tool in their artwork. Through anatomical precision, emotional expression, and satirical critique, both artists transcend the dichotomy of beauty and ugliness, presenting a more holistic and humanistic portrayal of the human condition. By destabilizing aesthetic norms, they invite a reevaluation of beauty itself.
This paper explores how two Renaissance masters, Leonardo da Vinci and Quinten Massys, challenged conventional ideals of beauty by integrating the concept of ugliness into their artistic and philosophical practices. Drawing from anatomical precision, psychological expression, and moral satire, both artists engaged with the grotesque and the imperfect not to demean or ridicule, but to reveal deeper truths about the human condition. In Leonardo's work, ugliness is approached through empirical observation and a desire to uncover the underlying structures of nature, leading to works that capture the beauty of impermanence, vulnerability, and raw human emotion. In contrast, Massys uses exaggeration and distortion as tools of social critique, mocking societal vanity while simultaneously affirming the humanity of his subjects. This comparative analysis not only revisits Renaissance aesthetics, but also endures questions about representation, identity, and the evolving definitions of beauty.
The concepts of beauty and ugliness have occupied central positions in the development of Western art and aesthetics, especially during the Renaissance. Beauty, often equated with symmetry, order, and divine proportion, became a dominant visual language in both art and architecture. Ugliness, by contrast, was long considered the antithesis of this ideal - associated with disorder, moral corruption, and physical deformity. Yet, within the same historical period that championed harmonious forms and classical ideals, artists such as Leonardo da Vinci and Quinten Massys brought attention to the grotesque, the aged, and the flawed, thus subverting the binary opposition between the beautiful and the ugly.
- Keywords: Aesthetics; Ugliness; Beauty; Leonardo da Vinci; Quinten Massys, Renaissance Art
***
* د. ليليان ناصر أبي شقرا: باحثة وأكاديمية لبنانية. رئيسة قسم الفنون الإعلامية والتواصل البصري في كلية الفنون الجميلة والعمارة (الفرع الرابع) - الجامعة اللبنانية. مصممة ديكور وجرافيك، وحائزة شهادتين من مكتب الملكية الفكرية لتسجيل أثر أدبي وفني في الرسم المنظوري: "نهج شبكية المنظور"، و"نهج LASK التعليمي."
* Dr. Liliane Nasser Abi Shakra: Academic, researcher, interior and graphic designer. The head of the Graphic Design and Visual Communication Department at the Faculty of Fine Arts and Architecture at the Lebanese University (Fourth Branch). Interior and graphic designer, holder of two certificates from the Intellectual Property Office for registering a literary and artistic work in perspective drawing: “The Perspective Tile Method” and “The LASK Method.”
References
1. Barasch, M. (2000). Theories of Art: From Plato to Winckelmann. Routledge.
2. Baxandall, M. (1972). Painting and Experience in Fifteenth-Century Italy. Oxford University Press.
3. Burke, P. (2001). Eyewitnessing: The Uses of Images as Historical Evidence. Cornell University Press.
4. Clark, K. (1956). The Nude: A Study in Ideal Form. Princeton University Press.
5. Didi-Huberman, G. (2004). Invention of Hysteria: Charcot and the Photographic Iconography of the Salpêtrière. MIT Press.
6. Eco, U. (2007). On Ugliness. Rizzoli.
7. Elkins, J. (1999). Pictures of the Body: Pain and Metamorphosis. Stanford University Press.
8. Freedberg, D. (1989). The Power of Images: Studies in the History and Theory of Response. University of Chicago Press.
9. Gombrich, E. H. (1960). Art and Illusion: A Study in the Psychology of Pictorial Representation. Princeton University Press.
10. Hall, J. (2011). The Sinister Side: How Left-Right Symbolism Shaped Western Art. Oxford University Press.
11. Kemp, M. (2006). Leonardo da Vinci: The Marvellous Works of Nature and Man. Oxford University Press.
12. Koerner, J. L. (1993). The Moment of Self-Portraiture in German Renaissance Art. University of Chicago Press.
13. Panofsky, E. (1955). Meaning in the Visual Arts. University of Chicago Press.
14. Silver, L. (1989). The Paintings of Quinten Massys. Phaidon Press.
15. Stoichita, V. I. (1997). A Short History of the Shadow. Reaktion Books.
16. Summers, D. (2003). Real Spaces: World Art History and the Rise of Western Modernism. Phaidon Press.
17. Wind, E. (1963). Pagan Mysteries in the Renaissance. Norton & Company.
18. Woodall, J. (1997). Portraiture: Facing the Subject. Manchester University Press.
الحداثة (Al Hadatha)
صيف 2025 Summer
العدد: 236 ISSUE
مجلد: 32 .Vol
ISSN: 2790-1785
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق