- نبذة عن البحث باللغة العربية - Abstract:
إعادة صياغة القراءة والكتابة والتفكير التخصصي في فصول الذكاء الاصطناعي في لبنان
(تكييف سياقي للمنهج)
يواجه طلاب المدارس العامة في لبنان تحديات غير مسبوقة في مهارات القراءة والكتابة بسبب الأزمات المستمرة، مما أثر على التعلم اللغوي بمختلف اللغات. تقترح هذه الدراسة إطارًا مكيّفًا محليًّا لـ"القراءة والكتابة في التخصصات" (RWD) مدمجًا بالذكاء الاصطناعي (AI) لدعم مهارات التفكير التخصصي في صفوف اللغة الإنجليزية والعلوم للمرحلة الثالثة. يعمل النموذج المقترَح RWD–AI على دعم تنمية مهارات القراءة والكتابة من خلال استخدام تدريجي للتقنيات، والتعلّم بالاستقصاء الموجّه، والتغذية الراجعة التأملية لضمان الوصول العادل في المدارس ذات الموارد المختلفة. يظل دور المعلم مركزيًّا في هذا النموذج، حيث يُستخدم الذكاء الاصطناعي كأداة للتفكير وليس كبديل. كما يقدّم الإطار مساراتٍ للتطوير المهني تهدف إلى تعزيز قدرة المعلمين وثقتهم وكفاءتهم في استخدام الذكاء الاصطناعي بشكل أخلاقي. ورغم أن التطبيق الميداني للإطار لم يتم بعد، فإن النتائج المتوقَّعة تشير إلى إمكان تحقيق تحسن في تفاعل الطلاب وتنمية تفكيرهم التأملي والميتا-معرفي. يتماشى النموذج مع الإصلاحات الوطنية الهادفة إلى تعافي القراءة والكتابة، ويعزز التعلم متعدد اللغات القائم على الاستقصاء والمسؤولية الرقمية. كذلك يوفر هذا الإطار مسارًا مستدامًا لإعادة صياغة محو الأمية كعملية تفكير نشطة في المدارس اللبنانية.
- الكلمات المفتاحية: القراءة والكتابة في التخصصات؛ الذكاء الاصطناعي؛ محو الأمية التخصصية؛ الصفوف متعددة اللغات؛ التفكير الميتا-معرفي؛ لبنان
***
- Abstract:
Lebanon’s public-school students face unprecedented literacy challenges due to prolonged crises, affecting reading and writing across languages. This article proposes a context-adapted Reading & Writing in the Disciplines (RWD) framework integrated with artificial intelligence (AI) to support disciplinary reasoning in Cycle 3 English and Science classrooms. The proposed RWD–AI model scaffolds literacy development through tiered technology use, guided inquiry, and reflective feedback, ensuring equitable access in low- and high-resource settings. Within this model, teachers maintain a central role, using AI as a cognitive partner rather than a substitute. The framework also outlines professional development pathways to strengthen teacher capacity, confidence, and ethical AI integration. While empirical implementation remains forthcoming, projected outcomes suggest potential improvements in student engagement, reasoning, and metacognitive awareness. The model aligns with national literacy recovery reforms, promoting inquiry-driven, multilingual, and digitally responsible learning. Ultimately, this framework offers a sustainable pathway to reframe literacy as active reasoning in Lebanese classrooms.
- Keywords:
RWD; AI in Education; Disciplinary Literacy; Multilingual Classrooms; Metacognition; Lebanon
***
* د. كلوديا محمد حسن: باحثة وأكاديمية لبنانية. محاضرة في كلية الآداب والعلوم الإنسانية – الجامعة اللبنانية. حائزة شهادة دكتوراه في اللغة الإنكليزية وآدابها، وعالجت في الأطروحة موضوع "تصنيف فينْك لتصميم مقرر إلكتروني تفاعلي معكوس لتعزيز مهارات الكتابة لدى طلاب الجامعة"، بإشراف أ. د. حياة الخطيب.
* Dr. Claudia Mohammad Hassan: is a Lebanese researcher and academic. She is a lecturer at the Faculty of Arts and Humanities – Lebanese University. She holds a Ph.D. in English Language and Literature, and her dissertation addressed “Fink's Taxonomy for Designing an Interactive Flipped E-Course to Enhance University Students’ Writing Skills,” supervised by Prof. Dr. Hayat Al-Khatib
References
- Black, P., & Wiliam, D. (1998). Inside the black box: Raising standards through classroom assessment. Phi Delta Kappan, 80(2), 139–148.
- Center for Educational Research & Development (CRDP). (2022). Lebanon national report: TIMSS 2019. Beirut, Lebanon: CRDP. https://www.crdp.org/sites/default/files/2022-12/TIMSS2019_LebanonReport.pdf
- Darling-Hammond, L., Hyler, M. E., & Gardner, M. (2017). Effective teacher professional development. Palo Alto, CA: Learning Policy Institute.
- Desimone, L. M. (2009). Improving impact studies of teachers’ professional development: Toward better conceptualizations and measures. Educational Researcher, 38(3), 181–199.
- Fang, Z., & Coatoam, S. (2013). Disciplinary literacy: What you want to know about it. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 56(8), 627–632.
- Gee, J. P. (2015). Social linguistics and literacies: Ideology in discourses (5th ed.). New York, NY: Routledge.
- Guskey, T. R. (2002). Professional development and teacher change. Teachers & Teaching, 8(3), 381–391
- Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81–112.
- Holmes, W., Bialik, M., & Fadel, C. (2019). Artificial intelligence in education: Promises and implications for teaching and learning. Boston, MA: Center for Curriculum Redesign.
- Luckin, R. (2018). Machine learning and human intelligence: The future of education for the 21st century. London: UCL Institute of Education Press.
- Moje, E. B. (2008). Foregrounding the disciplines in secondary literacy teaching and learning: A call for change. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 52(2), 96–107.
- Momdjian, L., Manegre, M., & Gutiérrez-Colón, M. (2024). Digital competences of teachers in Lebanon: A comparison of teachers’ competences to educational standards. Research in Learning Technology, 32, Article 3203. https://doi.org/10.25304/rlt.v32.3203
- Reaidi, R., Salha, O., & El Khoury, R. (2022, September). QITABI 2 literacy and numeracy baseline report: Evaluation of student performance in primary public schools in Lebanon (Award No. 72026819CA00001). Beirut, Lebanon: Centre for Educational Research and Development. https://www.crdp.org/sites/default/files/2022-12/QITABI%202%20%20Lityeracy%20and%20numeracy%20Baseline%20report.pdf
- Shanahan, T., & Shanahan, C. (2008). Teaching disciplinary literacy to adolescents: Rethinking content-area literacy. Harvard Educational Review, 78(1), 40–59.* https://doi.org/10.17763/haer.78.1.v62444321p602101
- UNESCO. (2023). Guidance for generative AI in education and research. Paris: UNESCO.
- UNESCO. (2025, August 6). Strengthening second-language learning in Lebanon: Roundtable charts path toward policy reform and curriculum integration. UNESCO. https://www.unesco.org/en/articles/strengthening-second-language-learning-lebanon-roundtable-charts-path-toward-policy-reform-and-curriculum-integration
- Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
- World Bank. (2022, June 23). 70% of 10-year-olds now in learning poverty, unable to read and understand a simple text [Press release]. https://www.worldbank.org/en/news/press-release/2022/06/23/70-of-10-year-olds-now-in-learning-poverty-unable-to-read-and-understand-a-simple-text
- World Bank. (2023, February 28). Reaching All Children with Education in Lebanon Support Project (P159470) – Restructuring Paper. Washington, DC: World Bank. https://documents1.worldbank.org/curated/en/910831617235891476/pdf/Disclosable-Restructuring-Paper-Reaching-All-Children-with-Education-in-Lebanon-Support-Project-P159470.pdf
- Zohar, A., & Dori, Y. J. (2012). Metacognition in science education: Trends in current research. Dordrecht: Springer.

ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق