Universities as Economic Actors: The Strategies of the Lebanese International University (LIU) in Times of Lebanese Collapse
Dr. Hala Ali Awada *
يعالج هذا البحث تحوّل "الجامعة اللبنانية الدولية" (LIU) إلى فاعل اقتصادي مؤثّر في قطاع التعليم العالي في لبنان، في سياق الانهيار الاقتصادي العميق الذي بدأ العام 2019. إذ استطاعت الجامعة، بعكس كثير من المؤسسات الأكاديمية التقليدية، أن تستثمر الأزمة لصالحها من خلال تبني استراتيجيات مرنة ترتكز على مبادئ النيوليبرالية، أبرزها: التوسّع الجغرافي، واعتماد رسوم جامعية منخفضة مدعومة بخطاب خيري واجتماعي موجّه للفئات المحرومة.
يلحظ البحث أن LIU استفادت من تقاعس الدولة عن دعم الجامعة اللبنانية الرسمية، ما فتح المجال أمامها لاستقطاب شرائح واسعة من الطلاب الذين لم يتمكّنوا من الالتحاق بالتعليم الرسمي، سواء بسبب شروط الدخول الصعبة، أو بسبب غياب الدعم السياسي. واعتمدت الجامعة على شعار "التعليم للجميع" الذي سمح لها بالدخول إلى مناطق طرفيّة ومهمّشة جغرافيًّا واجتماعيًّا، عبر فتح فروع في مختلف أنحاء لبنان.
يوضح البحث أن LIU تسعى إلى التوسع المحلي والدولي ضمن منطق براغماتي، يستند إلى فهم دقيق لحاجات السوق، إذ أنشأت فروعًا خارجية في دول عربية وأفريقية، تحت عناوين خيّريّة، لكنها عمليًّا تُوظف لجني الأرباح، والوصول إلى أسواق تعليمية جديدة. في الوقت نفسه، يبرز البحث أن الجامعة طوّرت أقسامًا أكاديمية استراتيجية، مثل كلية الصيدلة التي باتت تمثّل علامة فارقة لها من حيث السمعة الأكاديمية والعوائد المالية.
وقد استثمرت في استقطاب أساتذة يتمتعون بكفاءات أكاديمية عالية، وخلفيات أيديولوجية منسجمة مع خطاب الجامعة الاجتماعي، مما ساعد في تأسيس أقسام أكاديمية قوية وجاذبة للطلاب. ويبرز البحث أن سياسة الجامعة ترتكّز على تقديم أقساط منخفضة، ومنح دراسية سخية، ما يجعلها جذابة اجتماعيًّا، لكنها تخدم أيضًا أجندات سياسية لمالكها، خاصة في سياقات انتخابية.
كما أن هذه السياسات تساهم في كبح أي حراك طلابي نقدي، عبر منع تشكيل مجالس طلابية، تحت مبرر الحياد السياسي للأحرام الجامعية.
في المحصلة يشير البحث إلى أن LIU تُقدّم نموذجًا للجامعة النيوليبرالية التي تدمج بين منطق السوق، والمصالح السياسية، والخطاب الاجتماعي، لتؤسس هيمنة جديدة في قطاع التعليم العالي، وتعيد إنتاج الزبائنيّة السياسية ضمن شكل أكاديمي ظاهر الحياد.
- الكلمات المفتاحية: التعليم العالي في لبنان؛ الجامعة اللبنانية الدولية؛ استراتيجية الجامعات النيوليبرالية؛ الحقل الأكاديمي؛ حقل السلطة
***
- Abstract: This article explores the transformation of the Lebanese International University (LIU) into a significant economic actor in Lebanon’s higher education sector amid the country’s deep economic collapse that began in 2019. Unlike many traditional academic institutions, LIU managed to capitalize on the crisis by adopting flexible strategies rooted in neoliberal principles -most notably, geographic expansion and the implementation of low tuition fees supported by a charitable and socially- oriented discourse aimed at marginalized populations.
The article highlights how LIU benefited from the state’s failure to support the Lebanese public university, which opened the door for it to attract large segments of students who were unable to access public higher education—whether due to strict entry requirements or lack of political backing. LIU adopted the slogan “Education for All”, which enabled its expansion into peripheral and socially marginalized areas through the establishment of branches across Lebanon.
LIU pursues both local and international expansion through a pragmatic logic grounded in a sharp understanding of market needs. The university established external branches in Arab and African countries, such as Yemen, Mauritania, and Senegal, under philanthropic banners that in practice serve profit-making objectives and access to new educational markets.
Simultaneously, LIU developed strategic academic departments, such as its School of Pharmacy, which has become a flagship in terms of both academic reputation and financial returns. The university invested in recruiting highly qualified faculty with ideological affinities to its social mission, contributing to the formation of strong and attractive academic programs.
LIU’s policy is based on offering low tuition fees and generous scholarships, which enhance its social appeal but also serve the political agenda of its owner, particularly during electoral cycles. These policies further suppress potential student activism by prohibiting the establishment of student councils, under the pretext of maintaining political neutrality on campus.
Ultimately, LIU exemplifies the neoliberal university model that merges market logic, political interests, and social rhetoric to establish a new form of dominance within the higher education field. It reproduces political clientelism within an academic framework that appears neutral.
- Keywords: Open education; education for all; depoliticization; Market and neoliberal university strategies; academic field; field of power
***
* باحثة لبنانية. محاضرة في معهد العلوم الاجتماعية في الجامعة اللبنانية. تحمل شهادة الدكتوراه في علم الاجتماع، وتتركز أبحاثها حول إنتاج المعرفة، والتعليم العالي، والتنمية المحلية، وقضايا النوع الاجتماعي. تشغل عواضة أيضًا منصب رئيسة دائرة الشؤون الاجتماعية والاقتصادية في المديرية العامة للدراسات والمعلومات في مجلس النواب اللبناني، كما أنها الأمينة العامة لجمعية الباحثات اللبنانيات (باحثات). قادت عواضة مشاريع بحثيّة مموّلة من مؤسسات مرموقة مثل: مركز المياه والبيئة اللبناني، ومؤسسة فريدريش إيبرت، والمعهد الفرنسي للبحث والتنمية (IRD). كما شاركت في مشاريع دولية تتعلّق بالتنقل الأكاديمي وإنتاج المعرفة. وقد كانت باحثة زائرة في عدد من الجامعات والمراكز البحثية الفرنسية، من بينها: مختبر السكان والبيئة والتنمية (LPED)، ومعهد الدراسات والبحوث حول العالمين العربي والإسلامي (IREMAM) في جامعة إيكس- مارسيليا، بالإضافة إلى مركز السكان والتنمية في جامعة باريس 4. نشرت العديد من الدراسات والأوراق البحثية باللغتين العربية والإنجليزية، تناولت فيها مواضيع متعددة مثل أزمات التعليم العالي، إنتاج المعرفة، وشحّ المياه.
* Dr. Hala Awada: is an Assistant Professor at the Institute of Social Sciences at the Lebanese University. She holds a Ph.D. in Sociology, and her research focuses on knowledge production, higher education, local development, and gender issues. Dr. Awada is also the Head of the Social and Economic Affairs Department at the Directorate General of Studies and Information in the Lebanese Parliament and the General Secretary of the Lebanese Women Researchers Association (BAHITHAT). Dr. Awada has led research projects funded by prestigious institutions such as the Lebanese Water and Environment Center, the Friedrich Ebert Foundation, and the French Institute for Research and Development (IRD). She has also participated in international projects on academic mobility and knowledge production. She has been a visiting researcher at French universities and research centers, including the Laboratory of Population, Environment, and Development (LPED) and the Institute for Research and Studies on the Arab and Islamic Worlds (IREMAM) at Aix-Marseille University, as well as the Center for Population and Development at University of Paris 4. She has published numerous research papers in both Arabic and English, covering topics such as crises in higher education, knowledge production, and water scarcity.
*
المصادر والمراجع - References
- المصادر
- مقابلات خاصة مع معنيين بالجامعة اللبنانية الدولية في الأعوام 2018 و2021 و2022
- المراجع العربية
1. الحاج، فاتن، بسام بدران: وضع الجامعة لم يعد يحتمل وحمايتها أمر حتمي، صحيفة الأخبار الإلكترونية، 17 آذار 2022، متاح على الموقع الإلكتروني التالي: https://tinyurl. com/3j4etbxc
2. حسين، وليد، الجامعة الأميركية: دعم الرواتب بدولار "طازج" ولا رفع للأقساط، جريدة المدن الإلكترونية، 11 حزيران 2021، متاح على العنوان الإلكتروني التالي: https://tinyurl.com/58ypf842
3. حسين، وليد، رئيس "اللبنانية الأميركية": مئة مليون دولار لرفاه الأساتذة والطلاب، جريدة المدن الإلكترونية، 2 أيلول 2021، متاح على العنوان الإلكتروني التالي: https://tinyurl. com/4p2fmpwf
4. صحيفة النهار الإلكترونية، مرصد الأزمة: 3 مؤشّرات مقلقة تُنذِر بموجة هجرة كبيرة من لبنان، 30 آب 2021، متاح على العنوان الإلكتروني التالي: https://tinyurl.com/3scjc7tb
5. طرابلسي، فواز (2011). تاريخ لبنان الحديث من الإمارة إلى اتفاق الطائف، ط3، بيروت: رياض الريس للكتب والنشر
- المراجع الأجنبية
1. Aoun, Elena. «Le Liban face à ses fossoyeurs et ses défis», La Revue Nouvelle, vol. 8, no. 8, 2021, pp. 22-27
2. Bamberger, Annette, Paul Morris & Miri Yemini (2019) Neoliberalism, internationalization and higher education: connections, contradictions and alternatives, Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 40:2, 203-216
3. Baumann (H.), Citizen Hariri. Lebanon’s neoliberal reconstruction, Londres, Hurst & Co., 2016
4. Bourdieu, Pierre. «Champ du pouvoir et division du travail de domination. Texte manuscrit inédit ayant servi de support de cours au Collège de France, 1985-1986», Actes de la recherche en sciences sociales, vol. 190, no. 5, 2011, pp. 126-139.
5. Bourdieu. P. (1985/1986). The Field of Power and the Division of the Labour of Domination Handwritten Notes for the 1985–1986 collège de France lectures, In Researching Elites and Power Theory, Methods, Analyses, eds Francois Denord; Bertrand Réau; Mikael Palme. https://doi. org/10. 1007/978-3-030-45175-2;
6. Bourdieu. P. (1998). The State Nobility, Stanford University Press.
7. Cammett (M.), Compassionate Communalism. Welfare and sectarianism in Lebanon, Ithaca, Cornell University Press, 2014, p. 116
8. Cantini, D. (2017). Private universities and the state in Egypt at a time of social and political change. In A. K. Hansen & D. Karp (Eds.), Rethinking private higher education: Ethnographic perspectives (pp. 55–76). Brill. https://doi.org/10.1163/9789004346919_004
9. Daher. J. (2022). Lebanon: How the Post War’s Political Economy Led to the Current Economic and Social Crisis. Research Project Report. Issue 2022/03 - 12 January 2022. European University Institute.
10. El-Tohamy, Amr, (2022). Lebanese University Halts Classes After Guards Attack Professors’ Sit-In, journal Al-Fanar. Consulté le 31 août 2022.
11. Fernandez, Jessica, Matthew Powers (2020). Before the Neoliberal Campus: University, Place and the Business of Higher Education, Architecture and Culture, vol. 9, n°1, p. 25-44
12. Gaspard, T, )2004(. A political Economy of Lebanon, 1948-2002: The limits of laissez-faire, Leiden, Brill.
13. Harvey, David (2007). Brève histoire du néolibéralisme, Les prairies Ordinaires.
14. Kabbanji, Jacques (2012). Heurs et malheurs du système universitaire libanais à l’heure de l’homogénéisation et de la marchandisation de l’enseignement supérieur, Revue des mondes musulmans et de la Méditerranée, n°131, p. 127-145
15. Kabbanji, Lama, Mary, Kevin (2020). L’essor des universités privées au Liban: stratégies de conquête de nouveaux «marchés» étudiants, Cahiers de la recherche sur l’éducation et les savoirs, n°19, p. 79-104
16. Kleibert, J. M., Bobée, A., Rottleb, T., & Schulze, M. (2020). Global Geographies of Offshore Campuses. Leibniz-Institut für Raumbezogene Sozialforschung. http://hdl.handle. net/10419/223315
17. Madra, Yahya et Adaman, Fikret (2014). Neoliberal Reason and its Forms: De-Politization through Economization, Antipode, vol. 46, n°3, p. 691-716
18. Mermier F. et Mervin S. (2012). «Une approche anthropologique du leadership au Liban», dans Mermier (F.) et Mervin (S.) (dir.), Leaders et partisans au Liban, Paris, Karthala-IISMM/Beyrouth, IFPO
19. Phillipson B. (2008). Low-cost Private Education: Impacts on Achieving Universal Primary Education, Londres, Secretariat du Commonwealth
20. Pinson, Gilles (2020). La ville néolibérale, Paris, PUF.
21. Ross, Stephanie, Larry Savage, and James Watson. (2019). University Teachers and Resistance in the Neoliberal University. Labor Studies Journal, p. 1–23
22. Salloukh. S. (2016). How neoliberalism defeated itself in Lebanon. The New Arab. https://english. alaraby. co. uk/opinion/how-neoliberalism-defeated-itself-lebanon.
23. Tahira Jibeen, Masha Asad Khan, International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE) Vol. 4, No. 4, December 2015, pp. 196~199 ISSN: 2252-8822
24. Traboulsi F. (2012). A History of Modern Lebanon, Londres, Pluto Press
25. Verger A., Steiner-Khamsi G. et Lubienski C. (2017). “The emerging global education industry: analysing market-making in education through market sociology”, Globalisation, Societies and Education, 15 (3)
***
الحداثة (Al Hadatha)
ربيع 2025 Spring
العدد: 235 ISSUE
مجلد: 32 .Vol
ISSN: 2790-1785
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق