Socialization for Aggression in Lebanon:
Between Repression and Promoting Collective Resilience
نبذة عن البحث باللغة العربية - Abstract:
التنشئة الاجتماعية على العدوانية في لبنان
بين القمع وتعزيز الصمود الجماعي
تستكشف هذه الدراسة آليات التنشئة الاجتماعية المتعلقة بالعدوانية في مجتمع متنوع الثقافات والأديان، ويعاني أزمة اجتماعية واقتصادية عميقة؛ بهدف معالجة كيفية تأثير وسائط التنشئة الاجتماعية المختلفة مثل: الأسرة، المدرسة، الإعلام، والدين... على إدراك الأفراد للعدوانية وطريقة تعبيرهم عنها.
تستخدم الدراسة منهجية نوعية، حيث تم إجراء مقابلات شبه منظمة، مع خمسة خبراء من مجالات متنوعة، بما في ذلك التعليم، وعلم النفس الاجتماعي، ودراسات الأديان، يتناول كل خبير قضية العدوانية من منظور خبرته المهنية والأكاديمية.
تكشف نتائج الدراسة عن وجود ثنائية أساسية بين العطف والتحكم، والتنافس والتعاون. بدلاً من محاولة قمع العدوانية، تقترح هذه الأبحاث عدّها طاقة اجتماعية يجب توجيهها، بهدف تحويلها إلى أداة لتعزيز الصمود الجماعي. هذه التنشئة الاجتماعية لا تنفصل عن الإرث الثقافي الذي خلّفته الحروب المتعاقبة في لبنان، وقد تركت آثارًا نفسية واجتماعية عميقة. وتلحظ الدراسة أيضًا، أن العدوانية تُبرَّر كآلية دفاع مشروعة وحتى ضرورية في مواجهة بيئة يُنظر إليها على أنها معادية. وبهذا، تبرز التنشئة الاجتماعية على العدوانية كظاهرة راسخة ومتجذرة في النسيج الاجتماعي والثقافي.
- الكلمات المفتاحية: العدوانية؛ التنشئة الاجتماعية؛ حروب لبنان؛ علم النفس الاجتماعي
***
- Résumé: Cette étude explore les mécanismes de socialisation à l'agressivité dans une société pluriconfessionnelle, profondément affectée par une crise socio-économique. Elle examine comment les différentes instances de socialisation — famille, école, médias et religion — façonnent la perception et l'expression de l'agressivité chez les individus.
Menée selon une approche qualitative, cette recherche s'appuie sur des entretiens semi-directifs auprès de cinq experts issus de divers domaines, notamment l'éducation, la psychologie sociale et les sciences des religions. Chaque expert aborde la question de l'agressivité à travers le prisme de son champ d'expertise et de recherche.
Les résultats de l'étude révèlent une dualité fondamentale entre tendresse et contrôle, compétitivité et coopération. Plutôt que de chercher à réprimer l'agressivité, cette recherche propose de la considérer comme une énergie sociale à canaliser, visant à la transformer en un vecteur de résilience collective.
- Mots clefs: agressivité; socialisation; guerres libanaises
***
- Abstract: This study explores the mechanisms of socialization related to aggression in a multi-religious society, deeply affected by a socio-economic crisis. It examines how different agents of socialization — such as family, school, media, and religion — shape individuals' perception and expression of aggression.
Conducted using a qualitative approach, this research is based on semi-structured interviews with five experts from various fields, including education, social psychology, and religious studies. Each expert addresses the issue of aggression through the lens of their professional and research expertise.
The findings of the study reveal a fundamental duality between tenderness and control, competitiveness and cooperation. Rather than seeking to suppress aggression, this research proposes to view it as a social energy to be channeled, aiming to transform it into a vector of collective resilience.
- Keywords: aggression; socialization; lebanese wars
***
* د. هويدا جورج صليبي: باحثة لبنانية. أستاذة محاضرة في معهد العلوم الاجتماعية - الجامعة اللبنانية
* Houaida Slaibi: Maître de conférences en Sciences Sociales, Université Libanaise.
*
Bibliography
1. Akasha & Frimodt. (1997). Le travail psychomoteur en groupe pour favoriser une expression convenable de l’agressivité (article), p. 137, 1997). Evolutions Psychomotrices, 37.
2. Archer. (2000). Sex differences in aggression between heterosexual partners: a meta-analytic review. Psychological Bulletin, 126, 651-680.
3. Archer. (2004). Sex differences in aggression in real-world settings: a meta-analytic review. Review of General Psychology, 8, 291-322.
4. Archer. (2005). Sex and Gender. Cambridge: Cambridge University Press.
5. Barlett & Harris & Bruey. (2008). The effect of the amount of blood in a violent video game on aggression, hostility and arousal. Journal of Experimental Social Psychology, 43, 13-26.
6. Baumrind. (1971). Current patterns of parental authority. Developmental Psychology Monograph. Developmental Psychology, 4, 1-103.
7. Berthoz. (2003). La décision. Paris: Odile Jacob.
8. Bourdieu. (1982). Ce que parler veut dire: L'économie des échanges linguistiques. Fayard.
9. Caneghemp. (1978). agressivité et combativité. PUF.
10. Cherkaoui. (1986). Sociologie de l'éducation. PUF.
11. Corm. (2005). Le Liban contemporain: Histoire et société. La découverte.
12. Coutanceau & Lemitre. (2017). Violences ordinaires ou hors normes: Aux racines de la destructivité humaine. Dunod.
13. Craig. (2014, 12 18). Récupéré sur La violence dans les jeux vidéo: https://espace-numerique.fr/la-violence-dans-les-jeux-video/
14. Dabbous. (2017). Media, Power and Politics in the Digital Age: The 2009 Presidential Election Uprising in Iran, North Africa, and the Middle East. Palgrave Macmillan.
15. Darmon. (2011). la socialisation. Armand Colin.
16. Darwin. (1872). Dans The expression of the emotions in man and animals (L. d. l’animal, Trad.). Paris: CTHS 1998.
17. Domestic Movie Theatrical Market Summary 1995 to 2025. (s. d.). Consulté le 2 3, 2025, sur https://www.the-numbers.com/market/
18. Durkheim. (2004). De la division du travail social. PUF.
19. Elections, L. A. (2022). Violence and Hate Speech in Lebanese Social Media During Elections.
20. Gallese & Keysers & Rizzolatti. (2004). A Unifying View of the Basis of Social Cognition. Trends in Cognitive Sciences, 8, 396-403.
21. Goffman. (1974). Les rites d’interaction. Éditions de Minuit.
22. Hage-Chahine. (1998). Social Dynamics in Lebanon. Beirut University Press.
23. Joseph. (2008). Gender and Citizenship in the Middle East. Syracuse University Press.
24. Laborit. (1970). Dans L'agressivité détournée: introduction à une biologie du comportement social. Union générale d'éditions.
25. Lahire. (2011). L'homme pluriel: Les ressorts de l'action. Paris: Nathan.
26. Lösel & Farrington. (2012). Direct protective and buffering protective factors in the development of youth violence. American Journal of Preventive Health, 43, 8-23.
27. Madi & Karam. (2021). Beirut Blast: Impacts on the Mental Health of a Nation. Journal of Traumatic Stress, 34, 250-263.
28. Maktabi. (2003). Confessionalism and National Identity in Lebanon. Middle Eastern Studies, 39, 1-23.
29. Pfister & Masse & Jung. (2001/3). Agressivité, impulsivité et estime de soi. Staps, 56, 33-42.
30. Queiroz. (2006). L’école et ses sociologues. Armand Colin.
31. Rizzolatti & Craighero. (2004). The Neron System. Annual Revue of Neurosciences, 27, 169-192.
32. Segall & Ember & Ember. (1997). Aggression, crime, and warfare. (M. H. J. W. Berry, Éd.) Handbook of cross-cultural psychology, 3, 213-254.
33. Stenberg & Campos. (1990). The development of anger expression in infancy. Dans B. L. N. Stein, Concepts in Emotion.
34. Thibault. (1976). L'agressivité humaine. Les cahiers du GRIF Violence, 14-15, 18-25.
35. Traboulsi. (2007). A History of Modern Lebanon. Pluto Press.
36. Valin. (1986). Le pluralisme socio-scolaire au Liban. Beyrouth.
37. الأمين، عدنان (1994). التعليم في لبنان - زوايا ومشاهد. لبنان: دار الجديد.
***
الحداثة (Al Hadatha)
ربيع 2025 Spring
العدد: 235 ISSUE
مجلد: 32 .Vol
ISSN: 2790-1785
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق