Teachers’ Practices and Assessment of 21st century 4 Cs in grade 9 class (Brevet) in Lebanon

هبة كمال الشامي - مجلة الحداثة

Heba Kamal Chami *


- نبذة عن البحث باللغة العربية:


ممارسات المعلمين وتقييمهم للمهارات الأربع اللازمة في القرن الحادي والعشرين


(الصف التاسع (بريفيه) في لبنان أنموذجًا)


أصبح العالم الذي نعيش فيه معقدًا وشديد التناقض وأكثر فوضوية من العالم الذي صمم نظام التعليم من أجله. إن الحاجة إلى تعلم مهارات جديدة: كالتعاون والتفكير النقدي والإبداع والتواصل هي المهارات اللازمة للنجاح في الكلية والوظيفة والحياة. وقد أظهرت عدة دراسات نتائج مختلفة، لكن تم إجراء قدر ضئيل من التحقيقات البحثية في لبنان.
تستقصي هذه الدراسة عروض المدارس اللبنانية مقابل متطلبات مهارات القرن الحادي والعشرين من خلال عدسات المعلمين. ويعالج الاستطلاع خمس ممارسات تعليمية مستخدمة لتنفيذ وتقييم العناصر الأربعة: مهارات التفكير النقدي، ومهارات التعاون، ومهارات الاتصال، ومهارات الإبداع، والتكنولوجيا.
وتوصلت نتائج البحث إلى وجود فجوة كبيرة بين كيفية عمل المعلمين، وكيف يفترض بهم القيام بذلك، مع مراعاة متطلبات القرن الحادي والعشرين. لذلك يوصى بمديري المدرسة وأصحاب المصلحة بتقديم التدريب، وحثّ المعلمين على تطوير قدراتهم، إذ من المستحسن أن تغير المدارس اللبنانية طريقتها في التقييم والتدريس بحيث يمكن إنتاج قوة عاملة وأفكار تنافسية.

- الكلمات المفاتيح: نظرية بياجيه، مهارات القرن الواحد والعشرين، القواعد لتصحيح مهارات الأربع، برنامج تقييم الطلاب الدوليين (PISA)، تكنولوجيا المعلومات والاتصالات (ICT)، الرابطة الوطنية للتعليم (NEA)

***

- Abstract:

The world that our students now face is complex, contradictory, and more chaotic than the world our schooling system was designed for. The 4Cs: Collaboration, Critical Thinking, creativity, and Communication are skills needed to succeed in college, career, and life, as the P21 stated, and have been considered one of the important topics in the field of Education for the past years. Various literature studies have exploited the effect of teaching and learning through the four Cs. Studies have shown different results, but minimal research investigation has been conducted in Lebanon. This study investigated the offerings of Lebanese schools against requirements of 21st-century skills through the lenses of teachers. A survey was adapted from Hixson, Ravitz & Whisman (2012), and 90 grade 9 teachers in public and private schools in Lebanon responded. The survey addressed five teaching practices used to implement and assess the 4 Cs: critical thinking skills, collaboration skills, communication skills, creativity skills, and Technology. Data were analyzed using SPSS 21.0 for windows. Results indicated that a huge gap existed between how teachers function and how they are supposed to do so, considering the 21st-century demands. The 4 Cs are not fully implemented or assessed, and teachers are far from doing so. Recommendations for policy and practice are provided.

Key Words: Piaget theory, 4C Rubrics, NEA (National Education Association), P21(Partnership 21 century learning), Program for International Student Assessment (PISA), ICT (Information and Communication Technology)

***

* هبة كمال الشامي: باحثة في مجال التربيه. ماجستير إدارة تربوية، وإجازة في الأدب الإنكليزي من الجامعة اللبنانية

* Heba Kamal Chami: Researcher in the field of Education. MA in Educational Administration, and a BA in English Literature from the Lebanese University


الحداثة (Al Hadatha) – س. 28 – ع. 221 – 222 - شتاء 2022 Winter

ISSN: 2790 -1785

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ترحب مجلة الحداثة بالتعقيبات أو التصويبات أو التعليقات على ما ينشر فيها من أبحاث ودراسات، وتنشرها بحسب ورودها.
Al-Hadatha Journal welcomes any comments, corrections, or comments on the research and studies published in it, and publishes them as they are received.