Al-Hadatha Journal: 31 years of communication - Welcome to the site (under construction). Here we publish Abstracts of research

بحث - Search

مجلة الحداثة: 31 عامًا من التواصل - أهلا بكم في الموقع الترويجي (قيد الانشاء) ننشر هنا ملخصات عن الأبحاث

المشاهدات

Decoding the Stylistic Tapestry in the Femvertising Discourse

د. زينة محمد رشيد الزعبي - مجلة الحداثة

Zeina Mohammad Rashid AL- Zoabi *

نبذة عن البحث باللغة العربية - Abstract:

تحليل فن التركيب الأسلوبي في الإعلانات النسائية
تعتمد لغة الخطاب الإعلاني على براعة الأسلوب لتحوّل فحوى الإعلانات من سرد عادي إلى قصص جذّابة برّاقة ومقنعة. في هذا الصدد، يهدف هذا البحث إلى فكّ شفرة النسيج الأسلوبي، وتسليط الضوء على فن الأسلوب في الخطاب الإعلاني للعطور النسائية. وقد استقصى البحث عن المحتوى الأسلوبي لـ12 إعلانًا نشرتها 4 علامات تجارية للعطور النسائية (ديور- شانيل-جيفنشى-لانكوم).
يقدّم هذا البحث، عبر اعتماده على نموذج "ليتش وشورت 2007 للتحليل الأسلوبي"، نهجًا شاملًا متعدد الوسائط لكيفية استخدام حملات الإعلانات أسلوبًا لغويًّا معينًا يرمي إلى الإقناع، وبالتالي إلى ترويج المبيعات. وقد تبين أن للغة دورًا كبيرًا في صياغة القيم والأيدولوجيات المختلفة. وبذلك يؤدي براعة الأسلوب المستخدم في الإعلانات، دورًا مهمًا في سلوك المستهلكين، ويساهم في صياغة الحقائق المقبولة والمرفوضة اجتماعيًّا.

- الكلمات المفتاحية: الأسلوبية، الإقناع، الإعلان النسائي، تعدد الوسائط

***
- Abstract:
Through the artistry of stylistics, the language of the advertising discourse crafts the art of persuasion transforming ordinary narratives into compelling stories. In this regard, the conducted research aims to decode the stylistic tapestry in the advertising discourse mainly within the context of female fragrance advertisements. It seeks to unveil the power of utilizing the brush of stylistics to paint the art of persuasion in the femvertising discourse. Particularly, this study utilized the lens of multimodality to investigate the stylistic content of 12 Instagram advertisements posted by 4 global female perfume brands namely Dior, Lancôme, Givenchy, and Chanel. Blending Leech and Short’s (2007) model of stylistic analysis with Aristotle’s Triad, this study provided a comprehensive approach to how advertising campaigns employ diverse stylistic features in an attempt to achieve persuasion and enhance their sales promotion. The reported findings revealed that different beliefs, values, and ideologies are invisibly conveyed by the stylistic components characterizing the femvertising discourse. Besides, these linguistic markers served a critical role in enhancing the persuasive function of advertisements contributing in a major way to shaping consumers’ behavior and molding social realities.

- Keywords: Stylistics, persuasion, femvertising, multimodality

***
* د. زينة محمد رشيد الزعبي: باحثة لبنانية. دكتوراه في اللغة الإنكليزية وآدابها. محاضرة في الجامعة اللبنانية

* Zeina Mohammad Rashid AL- Zoabi: Lebanese researcher. PhD in English language and literature. Lecture at the Lebanese University

References

· Amossy, R. (2000). L’Argumentation dans le discours. Paris: Nathan Univertsty.
· Becker-Herby, E. (2016). The Rise of femvertising: Authentically reaching female consumers [Master’s Thesis, University of Minnesota- Twin Cities]. https://hdl.handle.net/11299/181494
· Bradford, R. (1997). Stylistics. London: Routledge.
· Browse, S. (2018). Cognitive rhetoric: The cognitive poetics of political discourse. John Benjamins Publishing Company.
· Charteris-Black, J. (2005). Politicians and rhetoric. The persuasive power of metaphor. Basingstoke: Palgrave-Mackmillan.
· Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research design (5th ed.). Sage Publications.
· Crouse-Dick, C. (2002). She designed: Deciphering messages targeting women in commercials aired during Ally McBeal. Women and Language, 25(1), 18-28.
· David, M. (2014). Language, power and manipulation: The use of rhetoric in maintaining political influence. Frontiers of Language and Teaching, 5(1), 164-170.
· Dillard, J. P., & Shen, L. (2013). The SAGE handbook of persuasion: Developments in theory and practice. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
· Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. Quantitative, qualitative and mixed methodologies. Oxford: Oxford University Press.
· Eco, U. (2004). On literature. Orlando: Harvest-Harcourt, Inc.
· Esser, J. (1993). English linguistic stylistics. Tubingen: Niemyer.
· Gajmer, S. (2021). Critical analysis of beauty product advertising discourse in magazine [Master’s Thesis, Tribhuvan University]. https://elibrary.tucl.edu.np/bitstream/123456789/10633/1/All%20Thesis.pdf
· Hunt, A. (2017). Selling empowerment: A Critical analysis of femvertising [Master’s Thesis, Boston College]. http://hdl.handle.net/2345/bc-ir:107483
· Kamalu, I. (2023). Stylistics. In I. Kamalu & I. Tamunobelema (eds.), Issues in the study of language and literature: Theory & practice (pp. 142-163). Ibadan, Oyo State, Nigeria.
· Leech, G. N. & Short, M. (2007). Style in fiction: A linguistic introduction to English fictional prose. Great Britain: Pearson Education Ltd.
· Makhloof, S. (2020). Leech and Short’s checklist of lexical features in Style in Fiction: A theoretical analysis. International Journal Online of Humanities (IJOHMN), 6(4), 19-43. https://doi.org/10.24113/ijohmn.v6i4.189
· Miller, G. R. (2013). On being persuaded: Some basic distinctions. In J. P. Dillard & L. Shen (Eds.), The Sage handbook of persuasion: Developments in theory and practice (pp. 70–81). Sage.
· Murthy, M. L., & Ghosal, M. (2014). A study on Aristotle’s rhetoric. Research Journal of English Language and Literature, 2(4), 249-255.
· Obeyd, S. (2021). Research methods in linguistics: An Overview. Studies in Linguistics, Culture, and FLT, 9(1), 54-82. 10.46687/SILC.2021.v09i01.004
· Perloff, R. M. (2003). The dynamics of persuasion. Communication and attitudes in the 21st century. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates.
· Rashid, B. (2023). A stylistic analysis of advertising discourse: A case study of Facebook commercial advertisement. ROUTE Educational & Social Science Journal, 6, 42-59.
· Simpson, P. (2004). Stylistics: A resource book for students. London: Routledge.
· Thomas, L., & Wareing, S. (1999). Language, society and power. London, Routledge.
· Vesela, J. (2021). Persuasive strategies in political speeches: A contrastive analysis of Barack Obama's and Donald Trump's electoral speeches [Diploma Thesis, Masaryk University]. https://is.muni.cz/th/shpwd/Diploma_Thesis_Jana_Vesela.pdf

الحداثة (Al Hadatha) – مج. 31 - ع. 232– صيف 2024 SUMMER
ISSN: 2790-1785

ليست هناك تعليقات:

اقرأ أيضًا

تعليقات القرّاء

راسلنا

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *

تصنيفات وأعداد

Al Hadatha (1007) أبحاث في الأدب واللغة (362) أبحاث في الثقافة الشعبية (245) أبحاث في العلوم الاجتماعية (182) أبحاث في الفنون (168) أبحاث في التاريخ (125) أبحاث في التربية والتعليم (114) أبحاث في العلوم السياسية والاقتصادية (80) أبحاث في علم النفس (64) مراجعات (61) أبحاث في الفلسفة (55) صيف 2019 (42) شتاء 2020 (38) محتويات الأعداد (38) افتتاحية الأعداد (37) خريف 2020 (37) ربيع 2020 (37) خريف 2019 (35) صيف 2020 (35) أبحاث في الإعلام (34) خريف 2023 (34) ربيع 2024 (33) شتاء 2024 (33) صيف 2024 (33) أبحاث في الآثار (32) الحداثة : أعلام (32) شتاء 2021 (31) خريف 2016 (26) شتاء 2017 (25) الحداثة في الإعلام (24) نوافذ (24) ربيع 2021 (23) صيف 2018 (23) صيف 2023 (23) خريف 2018 (22) ربيع 2022 (22) صيف 2017 (22) أبحاث في القانون (21) شتاء 2022 (21) خريف 2021 (20) ربيع 2017 (20) ربيع 2023 (20) صيف 2021 (20) شتاء 2019 (19) خريف 1994 (18) أبحاث في العلوم والصحة (17) أبحاث في كورونا (covid-19) (17) صيف 2022 (17) خريف 2001 (16) خريف 2022 (16) شتاء 2023 (16) ملف الحداثة (15) ربيع 2019 (12) شتاء 2000 (12) شتاء 1996 (11) شتاء 2018 (11) خريف 1995 (10) ربيع 2015 (10) أبحاث في الجغرافيا (9) خريف 2004 (9) صيف 1997 (9) خريف 2017 (8) ربيع 1999 (8) ربيع 2016 (8) ربيع وصيف 2007 (8) شتاء 1998 (8) شتاء 2004 (8) صيف 1994 (8) صيف 1995 (8) صيف 1999 (8) أبحاث في الإدارة (7) شتاء 1999 (7) شتاء 2016 (7) خريف 1996 (6) خريف 1997 (6) خريف 2013 (6) ربيع 2001 (6) شتاء 1995 (6) شتاء 2013 (6) صيف 2000 (6) صيف 2001 (6) صيف 2002 (6) خريف 1998 (5) خريف 2000 (5) خريف وشتاء 2003 (5) ربيع 1996 (5) شتاء 1997 (5) صيف 2003 (5) صيف 2009 (5) ربيع 2002 (4) شتاء 2011 (4) صيف 1996 (4) صيف 2008 (4) خريف 2003 (3) خريف 2009 (3) خريف 2010 (3) خريف 2015 (3) خريف شتاء 2008 (3) ربيع 1995 (3) ربيع 1998 (3) ربيع 2000 (3) ربيع 2003 (3) ربيع 2012 (3) ربيع 2018 (3) شتاء 2001 (3) شتاء 2010 (3) صيف 1998 (3) صيف 2005 (3) صيف 2010 (3) صيف 2014 (3) صيف خريف 2012 (3) العدد الأول 1994 (2) خريف 1999 (2) خريف 2005 (2) خريف 2014 (2) ربيع 2006 (2) ربيع 2011 (2) ربيع 2013 (2) ربيع 2014، (2) شتاء 2005 (2) شتاء 2012 (2) شتاء 2014 (2) شتاء 2015 (2) صيف 2006 (2) صيف 2011 (2) صيف 2013 (2) صيف 2015 (2) الهيئة الاستشارية وقواعد النشر (1) خريف 2011 (1) ربيع 2004 (1) ربيع 2005 (1) ربيع 2009 (1) ربيع 2010 (1) ربيع 2014 (1) شتاء 2007 (1) صيف 2004 (1) صيف 2016 (1) فهرس (1994 - 2014) (1) مجلدات الحداثة (1)

الأكثر مشاهدة