Why "Khalidism" by Amin Al-Rihani is a Dire Need

Mirna Shoueiry ميرنا ريمون الشويري مجلة الحداثة

Mirna Raymond Shoueiry *

نبذة عن البحث باللغة العربية (Abstract):

لماذا "خالدية" أمين الريحاني

حاجة ملحة لعالمنا المعاصر؟


يعالج هذا البحث فلسفة الخالدية للأديب اللبناني أمين الريحاني (1876 – 1940). وهي فلسفة تمزج قيم من ثقافات متعددة. وقد ناقش ريحاني هذه الفلسفة لأول مرة في روايته "خالد" الصادرة في طبعتها الأولى في العام 1911 في نيويورك، وقد ألّفها أثناء إقامته في جبال لبنان. وتعدّ هذه الرواية علامة فارقة في الأدب الأميركي - اللبناني. إذ ينحدر خالد بطل الرواية من بعلبك، من جذور الأرز في لبنان، ويهاجر إلى نيويورك حيث يواجه تناقضات خلفيته الشرقية الناعمة وقساوة الواقع الغربي. يحلم بمدينة عظيمة مفترضة، ويفكر في الإمبراطورية المثالية، ويبحث عن "سوبرمان" يجمع بين روحانية الشرق وفن أوروبا وعلم أميركا.
محور هذا البحث هو عرض الحلول التي تقدمها هذه الفلسفة لأزمات العالم المعاصر.

- الكلمات المفتاحية: الخالدية، أمين ريحاني، السوبرمان، الهجانة، رواية خالد

***

- Abstract: 
This article discusses Ameen Rihani’s Khalidism, a philosophical perspective that blends elements from various cultures. This approach is introduced by Rihani in The Book of Khalid, a significant work in Lebanese American literature. The main concern of this article lies in demonstrating the solutions provided by this theory to critical problems in the modern world.

- Key words: 
Khalidism- Rihani- Superman- hybrid
***

* ميرنا ريمون الشويري: باحثة لبنانية. تعدّ أطروحة دكتوراه في اللغة الإنكليزية وآدابها في جامعة بيروت العربية عن كتاب "خالد". لها أربع روايات: "بغداد براغ" و"حياة وهم" و"الحب يرى" و"مطر خلف القضبان". مؤلفة عدة مسرحيات عن الإعاقة. عضو في منتدى المقعدين.

* Mirna Raymond Shoueiry: Published four novels in Arabic. Wrote many dramas about handicaps. A member of Mountada Almoukadin. Currently working on a PhD dissertation about The Book of Khalid

References

- Achebe, C. (2001). Home and exile. New York: Anchor Books.
- Bakhtin, M. (1981). Discourse in the novel. The dialogic imagination: Four essays by M. M. Bakhtin (Ed. M. Holquist) (Trans. C. Emerson and M. Holquist). Austin: University of Texas Press, pp. 259-422.
- Bhabha, H. (1984). Of mimicry and man: The ambivalence of colonial discourse. Discipleship, 28: 125-133.
- Deane, S. (1995). Imperialism/Nationalism. Critical Terms for Literary Study (Eds. Frank Lentricchia and Thomas McLaughlin). Chicago: University of Chicago Press, pp. 354-368.
- Derrida, J. (2001). On cosmopolitanism and forgiveness. New York: Routledge (First published in 1997, this edition was published in 2001).
- legacies in Chicana/O and Mexican cultural production, PhD Thesis, Stanford University.
- Fanon, F. (1963). The wretched of the Earth. London: Penguin Books (First published in 1961, this edition was published in 1963).
- Foucault, M. (1977). Madness and civilization on a history of insanity in the age of reason (Trans. Richard Howard). New York: Vintage Books (First published in 1959, this edition was published in 1977).
- Ghawsh, R. (2003). The unity of being in Ameen Rihani’s The Book of Khalid, M.A. Thesis, Notre Dame University, Beirut, Lebanon.
- Hajjar, N. (2010). The politics and poetics of Ameen Rihani: The humanist ideology of an Arab-American intellectual and activist. London: Tauris Academic Studies.
- Halman, T. S. & Jayne L. W. (2005). Nightingales and pleasure gardens: Turkish love poems. Syracuse: Syracuse University Press.
- Hanley, D. (2008). Ameen Rihani’s career spent in East-West dialogue. The Washington Report on Middle East Affairs, 27(2): 52.
- İmanquliyeva, A. (2009). Gibran, Rihani & Naimy: East-West interactions in early twentieth-century Arab literature (Trans. Robin Thomson). Oxford: Inner Farne Press.
- Karam Haydar, S. (2008). Ameen Rihani the multifold critic, Ph.D. Thesis, The Lebanese University.
- Maleh, L. (2009). Arab voices in diaspora: Critical perspectives on Anglophone Arab literature. Amsterdam: Rodopi B.V.
- Meredith, P. (Ed). (1998). Hybridity in the third space: Rethinking bi-cultural politics, in Aotearoa/New Zealand: Te Oru Rangahau Maori Research and Development Conference. New Zealand: Massey University, pp. 1-6.
- Nietzsche, F. (2008). Beyond good and evil (Trans. Helen Zimmern). Rockville: Serenity Publishers (First published in 1886, this edition was published in 2008).
- Nye, A. (1987). Woman clothed with the sun: Julia Kristeva and the escape from/to language. Signs, 12 (4): 664-686.
- Sawti, R. (2020). Superman of America vs. Ameen Rihani: The Hyperproduction of Character. In Race Characters: Ethnic literature and the Figure of the Amercian Dream (pp. 42-65)
- Rihani, A.A. (2012). Khalidism and the “Great City”, in Ameen Rihani’s Arab-American Legacy: 35-64.
- Rihani, A. F. (1970). A chant of mystics and other poems. Beirut: The Rihani Printing and Publishing House (First published in 1921, this edition was published in 1970).
- ______. (2000). The Book of Khalid. Beirut: Librairie du Liban Publishers (First published in 1911, this edition was published in 2000)
- Said, E. (1994). Culture and imperialism. New York: Vintage.
- ______. (1979). Orientalism. New York: Vintage–Random.
- Schmitz, M. (2020). Khalid’s Book and How Not to Bow Down Before Rihani. In M. Schmitz (Ed.), Transgressive Truths and Flattering lies, pp. 49-136.


الحداثة (Al Hadatha) – مج. 31 - ع. 231 – ربيع 2024 Spring

ISSN: 2790-1785

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ترحب مجلة الحداثة بالتعقيبات أو التصويبات أو التعليقات على ما ينشر فيها من أبحاث ودراسات، وتنشرها بحسب ورودها.
Al-Hadatha Journal welcomes any comments, corrections, or comments on the research and studies published in it, and publishes them as they are received.