Media Students’ Emerging Patterns in Utilizing Traditional Media and Social Media: A Study of Dependency, Needs, and Gratifications
- Dr. Hawraa Moussa Houmani
مستخلص - Abstract
إنّ توسّع انتشار مواقع التّواصل الاجتماعي خاصة لدى فئة الشباب، وملاحظة اعتماد الطّلاب الجامعيين عليها في يومياتهم، يطرح تساؤلات حول المكانة التي تحوزها هذه المواقع مقارنة بالإعلام التقليدي ومدى تأثيرها عليه مع تغيّر عادات وأنماط متابعة الأخير لصالح ما تقدمه مواقع التّواصل من خدمات. لذا يسعى هذا البحث إلى دراسة طبيعة هذه التّحولات وأسبابها لجهة الحاجات التي يشبعها استخدام الإعلام التقليدي أو مواقع التواصل الاجتماعي كلٌ على حدة. كما يهدف إلى تبيان التوجهات الجديدة في أنماط المتابعة لدى طلاب اختصاص الإعلام تحديدًا في لبنان، مجيبًا عن الإشكالية التالية: ما توجهات طلاب الإعلام في لبنان في استخدامهم لوسائل الإعلام التقليدي من جهة، ومواقع التواصل الاجتماعي من جهة أخرى؟ وأي حاجات يشبعها لهم الاعتماد هذه المنصات المتنوعة؟
للإجابة عن هذه الإشكالية ولتحقيق الأهداف السابقة، يستند البحث إلى نظريتي "الاستخدامات والإشباعات" و"الاعتماد على وسائل الإعلام" كإطار نظري عام تهتدي به الدراسة. إلى جانب اعتماد أداة الاستبيان في الجانب التطبيقي منها لاستطلاع طلاب اختصاص الإعلام في كل من الجامعات الآتية: كلية الإعلام-الجامعة اللبنانية، جامعة العلوم والآداب اللبنانية، جامعة المعارف وجامعة الجنان. ويحدّد الاستبيان المعمّم على الطلاب المشاركين -وعددهم 250 طالبًا- الإعلام التقليدي بالتلفزيون والإذاعة والصحف، بينما تشمل مواقع التواصل الاجتماعي: فايسبوك، إكس X)- تويتر سابقًا)، إنستغرام، وتيك توك.
- الكلمات المفتاحية: طلاب الإعلام في لبنان- مواقع التواصل الاجتماعي- الإعلام التقليدي- الحاجات والاشباعات- وسائل الإعلام
***
- Abstract:
This study investigates the evolving media consumption patterns of media students in Lebanon, focusing on their engagement with both traditional media and social media platforms. The research aims to illuminate the essence of the transformations concerning dependency habits while using traditional media versus social media, addressing the following fundamental question: What are the novel trends among media students in Lebanon in terms of their consumption of traditional media on the one hand, and social media on the other? Additionally, it seeks to identify the needs gratified by these diverse platforms.
To achieve the aforementioned objectives, the research employs the "Uses and Gratifications" theory and the "Media Dependency" theory, as overarching conceptual frameworks that guide the research's trajectory. Complementing this theoretical foundation, a well-designed questionnaire serves as a practical tool to glean insights from media students across the following universities: the Faculty of Information and Documentation at the Lebanese University, the Lebanese University of Sciences and Arts (USAL), Al Maaref University, and Al Jinan University. The distributed questionnaire, completed by a cohort of 250 participating students, delineates traditional media to encompass television, radio, and newspapers. Simultaneously, social media platforms include Facebook, X (formerly known as Twitter), Instagram, and TikTok.
The empirical findings revealed that 69.2% of respondents lean on social media platforms for their daily interactions, in stark contrast to a marginal 0% exclusive reliance on traditional media alone. Equally significant, 62.2% of students resort to social media as their primary source of news, with television being the preferred choice during crisis situations only, garnering a 50% preference rate.
Strikingly, 45.2% of students dedicate more than four hours daily to social media engagement—earning the classification of "heavy users"—in pursuit of fulfilling their cognitive needs (78.4%), closely followed by integrative social needs (61.6%).
Collectively, these outcomes corroborate the postulations regarding the impact of social media on the ascendancy of traditional media and its integral role in the daily routines of Lebanese youth. The results also indicate a preference among students for cognitive needs over entertainment needs, contrary to expectations. Nonetheless, a perceptible inclination toward social media platforms prompts reflections on content authenticity and the discernment of misinformation, especially in times of uncertainty. Overall, this research offers valuable insights into the shifting media landscape among Lebanese youth, contributing to a deeper understanding of contemporary media engagement patterns.
- Keywords:
Media students, Social media platforms, Traditional media, Needs and gratifications, Media dependency.
***
* باحثة لبنانية. محاضرة في كلية الإعلام - الجامعة اللبنانية، كذلك في قسم الإعلام في جامعة العلوم والآداب اللبنانية USAL. حائزة شهادة دكتوراه في علوم الإعلام والاتصال في الجامعة اللبنانية. مؤلفة كتاب: "إيران وهوليوود: القوة الناعمة لصناعة صورة الآخر"، دار الريس للكتب والنشر، بيروت 2023. إعلامية عملت في تقديم وإعداد البرامج في "قناة المنار" لأكثر من عشر سنوات بالتزامن مع الكتابة لعدد من الصحف اللبنانية كان آخرها صحيفة الأخبار اللبنانية، وسبقها العمل في الصحف: السفير- المستقبل- والبلد. عضو في الرابطة العربية للبحث العلمي وعلوم الاتصال AARCS.
* Lebanese writer and researcher with a Ph.D. in Media and Communication Sciences from the Lebanese University. Media instructor at the Faculty of Information and Documentation- Lebanese University and at the University of Sciences & Arts in Lebanon (USAL). Author of “Iran & Hollywood- The Soft power of Manufacturing an Image of the Other” by Dar Al-Rayyes for Books and Publishing in 2023. A media professional who worked in presenting and producing programs on Al-Manar TV for more than ten years, concurrently contributing to various Lebanese newspapers, the latest being Al-Akhbar, preceded by work in newspapers such as Al-Safir, Al-Mustaqbal, and Al-Balad. A member of the Arab Association for Research and Communication Sciences (AARCS).
المراجع
- العربية:
- العزاوي، رحيم يونس كرو. (2008). سلسلة المنهل في العلوم التربوية: مقدمة في منهج الباحث العلمي. ط1. عمان: دار دجلة
- شلبي، محمد. (1997). المنهجية في التحليل السياسي-المفاهيم، المناهج، الاقترابات والأدوات. الجزائر: دار هومة
- لعياضي، نصر الدين. (تشرين ثاني 2020). التفكير في عُدَّة التفكير: مراجعة نقدية لنظرية الاستخدامات والإشباعات في البيئة الرقمية. دورية لباب. العدد 8. استرجعت بتاريخ 25-9-2023 من موقع مركز الجزيرة للدراسات: https://studies.aljazeera.net/ar/article/4876#a2
- مكاوي، حسن عماد، وحسين، ليلى. (1998). الاتصال ونظرياته المعاصرة. القاهرة: المكتبة المصرية اللبنانية.
- ويمر، روجر، ودومينيك، جوزيف. (حزيران 2013). مدخل إلى مناهج البحث الإعلامي. ترجمة: صالح أبو أصبع وفاروق منصور، بيروت: مركز دراسات الوحدة العربية
- الإنكليزية:
- Ball-Rokeach, S. J., & DeFleur, M. L. (1976). A Dependency Model of Mass-Media Effects. Communication Research. Vol.3, Issue (1), 3–21. Retrieved on: December 15, 2023, from Sage Journals website: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/009365027600300101
- Gallion, Augustin J. Applying the Uses and Gratifications Theory to Social Networking Sites: A Review of Related Literature. Retrieved on: December 3, 2023, from Academia website:
https://www.academia.edu/1077670/Applying_the_Uses_and_Gratifications_Theory_to_Social_Networking_Sites_A_Review_of_Related_Literature
- Katz, Elihu, et al. (1973). Uses and Gratifications Research. Public Opinion Quarterly, Vol. 37, Issue 4, 509–523. Retrieved on: December 21, 2023 from Oxford Academic website: https://academic.oup.com/poq/article-abstract/37/4/509/1816598
- Petrosyan, Ani. (2023). Worldwide digital population 2023. Statista. Retrieved on September 26, 2023, from:
- Rubin, Alan M. & Windahl, Sven. (1986). The uses and dependency model of mass communication. Critical Studies in Mass Communication. Vol.3, Issue (2), 184-199. Retrieved on: December 20, 2023, from Tylor & Francis online website:
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15295039609366643
الحداثة (Al Hadatha) – مج. 31 - ع. 231 – ربيع 2024 Spring
ISSN: 2790-1785
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق