Fatemah Mohamad Bazzi *
- نبذة عن البحث باللغة العربية (Abstract):
تأثير الفاقد التعليمي على اللغة والمهارات المعرفية للمتعلمين اللبنانيين في مادة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية أولى في المرحلة الثانوية
شهد مجال التعليم في لبنان العديد من التحديّات الخطيرة التي أدت إلى توسّع الفجوة بين التحصيل الأكاديمي المتوقع ومخرجات التعلّم الفعلية. وعلى الرغم من كل الجهود المبذولة لمساعدة المتعلمين اللبنانيين على التعافي من الفاقد التعليمي الذي تعرضوا له منذ حوالي أربع سنوات الى الآن، لا تزال التحديات بعيدة من المعالجة. أما بالنسبة لمتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية أولى، فقد ظهرت هذه المشكلة جديًّا من خلال لغتهم ومهاراتهم المعرفية. لكن البيانات والمراجع الخاصة بدراسة هذه المشكلة لا تزال محدودة، لأن معظم الأبحاث ركزت بشكل أساسي على تأثير إغلاق المدارس على متعلّمي المرحلة الابتدائية.
من هنا كان السبب خلف إجراء هذه الدراسة لاستكشاف تأثير الفاقد التعليمي على الفهم القرائي والمهارات اللغوية لمتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية أولى في المرحلة الثانوية في مدارس لبنان الرسمية والخاصة. وقد استطلعت الدراسة رأي معلمي المرحلة الثانوية لمادة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية أولى والذين شاركوا في تصحيح الامتحانات الرسمية للعام 2023 كمحاولة لتسليط الضوء على التحديات اللغوية الرئيسة التي انعكست في إجابات متعلمي الثالث ثانوي.
كشفت النتائج أن الفاقد التعليمي أدى إلى تراجع قدرة متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية أولى في المرحلة الثانوية على استخدام لغتهم الخاصة عند الإجابة عن الأسئلة التي تغطي محتوى نص القراءة. علاوة على ذلك، أظهرت النتائج أيضًا انخفاض في المهارات المعرفية لهؤلاء المتعلمين وفي قدرتهم على الإجابة عن الأسئلة التي تغطي تنظيم الأفكار.
- الكلمات المفتاحية: الفاقد التعليمي، مهارات لغوية، مهارات معرفية، متعلمو اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية أولى، الامتحانات الرسمية، إغلاق المدارس
***
- Abstract:
The field of education in Lebanon has witnessed many serious challenges that have widened the gap between the academic achievement expected and the actual learning outcomes. Despite all the efforts taken to help Lebanese learners recover from the learning loss they have experienced for about four years, the challenges are still far from being addressed. As for learners of English as a First Foreign Language (EFL), the problem has been seriously revealed through their language and cognitive skills. However, data to study this problem have been limited because most of the researches have focused on the impact of school closures on primary learners. That is why this study was conducted to explore the impact of learning loss on the reading comprehension and language skills of Lebanese secondary EFL learners, in public and private schools. It investigated the opinion of secondary EFL teachers who participated in the correction of 2023 Official Exams in an attempt to highlight the main language challenges reflected in the answers of third secondary EFL learners. The results revealed that the learning loss has led to a decline in Lebanese secondary EFL learner’s ability to use their own language when answering questions that cover the content of the reading selection. Moreover, it has led to a drop in Lebanese secondary EFL learners’ cognitive skills and ability to interpret questions that cover the organization of ideas.
- Keywords:
learning loss, language skills, cognitive skills, EFL learners, official exams, school closure
***
* د. فاطمة محمد بزي : باحثة لبنانية. حائزة شهادة دكتوراه في اللغة الإنكليزية وآدابها. محاضرة في كلية الآداب والعلوم الإنسانية (الفرع الأول) - الجامعة اللبنانية
* Fatemah Mohamad Bazzi: An Associate Professor of English Language and Literature at the Lebanese University, Faculty of Letters and Human Sciences, First Branch
References
· Belot, M., & Webbink, D. (2010). Do teacher strikes harm educational attainment of students?. Labour, 24 (4), 391-406.
· Chetty, R., Friedman, J. N., Hendren, N., & Stepner, M. (2020). How did COVID-19 and stabilization policies affect spending and employment? A new real-time economic tracker based on private sector data, 91, 1689-1699. Cambridge, MA: National Bureau of Economic Research.
· Cooper, H., Nye, B., Charlton, K., Lindsay, J., & Greathouse, S. (1996). The effects of summer vacation on achievement test scores: A narrative and meta-analytic review. Review of Educational Research, 66 (3), 227-268.
· CRDP (2021). The Recovery Program. Beirut: CRDP. https://www.crdp.org/project-details/33006
· Cunha, F., & Heckman, J. (2007). The technology of skill formation. American Economic Review, 97(2), 31-47.
· Delve Initiative (2020). Balancing the risks of pupils returning to schools. Royal Society DELVE Initiative. London.
· Downey, D. B., Von Hippel, P. T., & Broh, B. A. (2004). Are schools the great equalizer?. Cognitive inequality during the summer months and the school year. American Sociological Review, 69(5), 613-635.
· Entwisle, D. R., Alexander, K. L., & Olson, L. S. (2000). Summer learning and home environment. A Notion at Risk: Preserving Public Education as an Engine for Social Mobility, 9-30.
· Grewenig, E., Lergetporer, P., Werner, K., Woessmann, L., & Zierow, L. (2021). COVID-19 and educational inequality: How school closures affect low-and high-achieving students. European Economic Review, 140, 103920.
· Kuhfeld, M. (2019). Surprising new evidence on summer learning loss. Phi Delta Kappan, 101(1), 25-29.
· Kuhfeld, M., Soland, J., Tarasawa, B., Johnson, A., Ruzek, E., & Liu, J. (2020). Projecting the potential impact of COVID-19 school closures on academic achievement. Educational Researcher, 49(8), 549-565.
· Maldonado, J. E., & De Witte, K. (2022). The effect of school closures on standardized student test outcomes. British Educational Research Journal, 48 (1), 49-94.
· Merrill, S. (2021). Too much focus on ‘learning loss’ will be a historic mistake. Edutopia.
· Meyer, F., Meissel, K., & McNaughton, S. (2017). Patterns of literacy learning in German primary schools over the summer and the influence of home literacy practices. Journal of Research in Reading, 40(3), 233-253.
· National Center for Educational Research and Development. (1995). A plan for educational reform in Lebanon. Beirut: NCERD.
· National Center for Educational Research and Development. (1997). English Language Curriculum. Beirut: NCERD.
· Pier, L., Hough, H. J., Christian, M., Bookman, N., Wilkenfeld, B., & Miller, R. (2021). Covid-19 and the educational equity crisis: Evidence on learning loss from the CORE data collaborative. Policy Analysis for California Education.
· Quinn, D., & Polikoff, M. (2017). Summer learning loss: What is it, and what can we do about it. Brookings Institution. Washington, DC.
· Tomasik, M., Helbling, L., & Moser, U. (2020). Educational gains of in-person vs. distance learning in primary and secondary schools: A natural experiment during the Covid-19 pandemic school closures in Switzerland. International Journal of Psychology, 56 (4), 566–576.
· UNESCO (2020). Adverse consequences of school closures. COVID-19 Educational Disruption and Response.
· Von Hippel, P. T. (2019). Is summer learning loss real?. Education Next, 19(4)
الحداثة (Al Hadatha) – ع. 229/230 – خريف/شتاء 2023 – 2024 Autumn /Winter
ISSN: 2790-1785
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق