♦ ماجدة إبراهيم الدوسري *
نبذة عن البحث:
هدفت الدراسة إلى رصد أهم معوقات استخدام الإدارة الإلكترونية في مدارس المرحلة الثانوية بدولة الكويت من وجهة نظر المديرين، وقد اعتمد المنهج الوصفي التحليلي لمناسبته للدراسة، وأعدّت الباحثة أداة طبقت على عينة عشوائية حجمها 60 مديرًا، وكشفت النتائج عن وجود مجموعة من المعوقات البشرية التي تحدّ من استخدام الإدارة الإلكترونية، من أهمها عدم وجود كادر متخصص للإدارة الإلكترونية، وضعف مهارات العاملين الخاصة بتشغيل المستحدثات التكنولوجية في المجال الإداري، ووجود مجموعة من المعوقات المادية، من أهمها ضعف البنية التحتية اللازمة لاستخدام الإدارة الإلكترونية في المدارس، كذلك وجود مجموعة من المعوقات الإدارية التي من أهمها عدم وجود تشريعات تلزم العاملين في المجال المدرسي استخدام أساليب الإدارة الإلكترونية، ووجود قصور فهم بعض القيادات العليا لما يطرح من تجديدات إلكترونية يمكن استخدامها في مجال الإدارة المدرسية، كما كشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات العينة فيما يتعلق بتقديراتهم لتلك المعوقات تبعًا لمتغيري الجنس، والمنطقة التعليمية، بينما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية تبعًا لمتغير المؤهل العلمي لصالح الحاصلين على مؤهل جامعي فقط، كذلك تبعًا لمتغير عدد سنوات الخبرة لصالح ذوي عدد سنوات الخبرة (10 سنوات فأكثر).
الكلمات المفتاحية: الإدارة الإلكترونية – المعوقات البشرية – المعوقات المادية- المعوقات الإدارية
***
- Abstract:
The Constraints on Using E-Management in Secondary Schools in the State of Kuwait from the Viewpoint of School Principals
The study aimed to monitor the major constraints on using e-management in secondary schools in the State of Kuwait from the viewpoint of school principals، The analytical descriptive approach has been adopted as it is suitable for the study، The researcher prepared a tool, which was applied to a random sample of (60) principals، Findings revealed a group of human obstacles that limit the use of e-management, chief among them are the lack of specialized staff for e-management, and the workers’ poor skills in operating technological innovations in the administrative field، There is also a set of material obstacles, not least the weak infrastructure needed to use e-management in schools, Besides, there are a number of administrative obstacles, most notably the lack of legislation obligating school personnel to use e-management methods, and the inability of some higher leaders to understand the electronic innovations being released that could be utilized in the field of school management, Findings also revealed that there are no statistically significant differences between the averages of the respondents’ scores with respect to their assessments of those constraints based on the variables of gender and educational zone، However, based on the variable of academic qualification, statistically significant differences were shown to exist in favor of those who have a university degree only, Likewise, based on the variable of the number of years of experience, it was found that there are statistically significant differences in favor of those who have 10 years of experience or more.
Keywords: e-management - human obstacles - material obstacles - administrative obstacles
***
* باحثة من الكويت، تعدّ أطروحة دكتوراه في العلوم الإنسانية والاجتماعية - المعهد العالي للدكتوراه - الجامعة اللبنانية
مجلة الحداثة - al hadatha journal - خريف 2020، ع 211/ 212
ISSN: 2790-1785
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق