♦ ميلود محمد ربيعي ♦ خير الدين حماد سيب
مجلة الحداثة عدد 201/202 - صيف 2019
ملخص: التأويل في الاصطلاح مختلف فيه، فيرى بعض العلماء أن التأويل بمعنى التفسير، وعلى هذا جرى الطبري في تفسيره، ويرى بعض العلماء أن التأويل مخالف للتفسير، فالتأويل يتعلق بحقيقة ما يؤول إليه الكلام علمًا أو عملًا، والتفسير يتعلق بالألفاظ وبمفرداتها، وقيل: التفسير القطع بأن مراد الله تعالى كذا، والتأويل ترجيح أحد المحتملات دون قطع، وقيل التفسير ما يتعلق بالرواية، والتأويل ما يتعلق بالدراية، وفي هذا المقال سنعرض معنى التأويل ومجال موافقته للتفسير ومخالفته له، ثم نبين ضوابط صحته وبطلانه، ونختم بموقف علم من أعلام التصوف الإسلامي وهو ينطلق من آيات القرآن الكريم ثم يغوص في أعماق الفهم الإشاري ملتزمًا ضوابط التأويل الصحيح ليؤسس قواعد وحكم في سلوك الطريق إلى الله تعالى على الوجه الذي يراه.
كلمات مفتاحية: التأويل – التفسير – ابن عطاء الله – الفهم الإشاري – قواعد السلوك
Abstract: The interpretation of the term is different in it, and some scholars see that the interpretation of the meaning of interpretation, and this was the interpretation of the Tabari, and some scholars believe that the interpretation is contrary to the interpretation, the interpretation relates to the truth of what the word or the work, and the interpretation of the words and vocabulary, Murad God Almighty, and the interpretation of the likelihood of a potential without cutting... The interpretation is related to the narration and the interpretation concerning knowledge. In this article, I will present the meaning of interpretation and the scope of its approval for interpretation and its violation of it. Then I set out the rules of its validity and its nullities. I conclude with the position of a science of Islamic mysticism. It starts from the verses of the Holy Quran and then immerses in the depths of the indicative understanding. The correct interpretation to establish rules and judgment in the conduct of the way to God in the face that he sees.
Key words: interpretation - Ibn Atta Allah - indicative understanding - rules of conduct.