♦ Janine Mohammad Badawi Shahal *
- نبذة عن البحث باللغة العربية:
على الرغم من التقدّم الذي أحرزته المملكة العربية السعودية نتيجة الإصلاحات والتغييرات التي خضع لها نظامها التعليمي، فإن مستوى طلابها ما زال ضعيفًا باللغة الإنكليزية.
لمعالجة هذه المسألة، يتناول هذا البحث موضوع التكنولوجيا وتأثيرها كمولّد للتغيير التربوي. ويناقش الإمكانيات الكبيرة التي تكمن في التعلّم الممزوج (أي التقليدي والحديث)، وفي نظام إدارة التعلّم التي تستحدث أدوارًا جديدة ومشوقة لمعلّمي اللغة الإنكليزية كلغة أجنبية، وتعزز من نتائج تعلّم طلاب اللغة الإنكليزية كلغة أجنبية.
إنّ التعلّم الممزوج الذي يشمل عددًا من نظريات التعلّم، يمكن أن يقدّم للطلاب التعليمات التي يحتاجون إليها لكي يزداد إلمامهم باللغة الإنكليزية، وكي يكتسبوا مهارات القرن الواحد والعشرين التي يحتاجون إليها ليصبحوا متعلّمين لمدى حياتهم.
يمكن أن يوفر نظام إدارة التعلّم للطلاب فرصًا أكبر تسمح لهم بالتفاعل مع اللغة الإنكليزية، وبالتركيز على تطوير استراتيجيات لتعلّم اللغة الإنكليزية، وبالتحكم بتعلمهم الخاص بأنفسهم.
يمكن أن يوفر نظام إدارة التعلّم للطلاب فرصًا أكبر تسمح لهم بالتفاعل مع اللغة الإنكليزية، وبالتركيز على تطوير استراتيجيات لتعلّم اللغة الإنكليزية، وبالتحكم بتعلمهم الخاص بأنفسهم.
***
Abstract: Despite the progress the Kingdom of Saudi Arabia has made as a result of reforms and changes in its educational system, its students are still weak in English. In order to address this issue, this paper considers technology as a catalyst for pedagogical change.
This paper discusses the immense potentials Blended Learning and a Learning Management System have to create new and exciting roles for EFL teachers and students and to increase EFL students’ learning outcomes.
Blended Learning, which incorporates a variety of learning theories, can provide the students with instruction they need to become more proficient in the English language and to acquire the 21st century skills they need to become lifelong learners. A Learning Management System can provide students with greater opportunities to engage with the English language, focus on developing English language learning strategies, and take control of their own learning.
Keywords: Kingdom of Saudi Arabia, Blended Learning, Learning Management System, 21st century skills, lifelong learning.
***
* جانين محمد بدوي شهال: مديرة إدارة الخبرة وتطوير الأعمال في "مدارس أكاديمية وعد" في جدة - المملكة العربية السعودية. عملت سابقاً كمستشارة لرئيس مجلس الأمناء في "جامعة الأعمال والتكنولوجيا" في جدة حيث أنشأت أكاديمية اللغة الإنكليزية في الجامعة. كذلك، شغلت منصب المديرة العامة للأكاديمية في الحرمين الجامعيين الذي يخصّص أحدهما للذكور والآخر للإناث. وهي مرشحة لنيل شهادة الدكتوراه في الجامعة اللبنانية في بيروت - لبنان، وقد أتممت العمل على رسالتها في طرق تدريس اللغة الإنكليزية وتعلّمها كلغة أجنبية مع التركيز على الإعداد والتقدّم الجامعيين في تدريس اللغة الإنكليزية وتعلّمها من خلال تطبيق نهج التعلّم المدمج.
Janine Shahal is Experience and Business Development Director at Waad Academy Schools in Jeddah, Saudi Arabia. She was previously Advisor to Chairman of Board of Trustees at The University of Business & Technology also in Jeddah, Saudi Arabia where she established the university’s English Language Academy and worked as General Director of both its male and female campuses. Janine is a PhD candidate at the Lebanese University in Beirut, Lebanon and she has completed her PhD dissertation in Methods of Teaching and Learning English as a Foreign Language with a focus on university preparation and advancements in teaching and learning English by implementing a Blended Learning approach.