Educational Thought in the Western Perspective: A Study of Its Philosophical Foundations Across the Ages
Maryam Ahmad Faqih *
يسعى هذا البحث إلى الإضاءة على تأثير الفكر الغربيّ في أنظمة التّعليم والمناهج التّربويّة، ولا سيّما في ظلّ الموجة الكونيّة المستمرّة بسرعة لافتة، عارضًا أبرز التّيارات الفلسفيّة الغربيّة السّائدة التي تشكّل إطارًا شاملًا حول النّظريّات التّربويّة، وهي: العلمانيّة، والحداثة وما بعدها، والفلسفة الإنسانيّة، والبنيويّة، والتّفكيكيّة.
يبرز البحث أهمّيّة إقامة تفاعل حضاريّ متوازن متبادل بين المجتمعات المصدّرة، والمستقبِلة لمواجهة أيّ محاولات تطال الهويّة أو المعتقد أو الثّقافة.
وقد استخدمت الباحثة لذلك المنهج الوصفيّ التّاريخيّ الذي يسمح بتتبّع تطوّر الفكر الغربيّ عبر الحقبات الزّمنيّة والفلسفيّة، إضافة إلى وصف التّحوّلات الفكريّة التي طرأت على المنظومة التّربويّة والقيميّة بفِعل تلك النّظريّات.
- الكلمات المفتاحيّة: الفكر الغربيّ؛ التّربية؛ العولمة؛ العلمانيّة؛ أنظمة التعليم
***
- Abstract:
This study explores the impact of Western intellectual thought on educational systems and pedagogical curricula, particularly amid the rapidly advancing wave of globalization. It identifies the major prevailing Western philosophical currents that have shaped a comprehensive framework for modern educational theories—namely, secularism, modernism and postmodernism, humanism, structuralism, and deconstructionism. The paper further underscores the importance of fostering a balanced and reciprocal civilizational dialogue between exporting and receiving societies, as a means of safeguarding identity, belief, and culture from distortion or erosion.
The descriptive-historical methodology was employed to trace the evolution of Western thought across various historical and philosophical periods, while also examining the intellectual transformations that these philosophies have introduced into educational and value systems.
- Keywords:
Western thought; education; globalization; secularism; educational systems
***
* باحثة لبنانيّة، تُعدّ أطروحة دكتوراه في الدّراسات الإسلاميّة في الجامعة الإسلاميّة في لبنان (خلدة)، بعنوان: "تحدّيات التّربية الإسلاميّة في العصر الرّقمي وإِشكاليّته، المرحلة الثّانويّة في المجتمع اللّبناني نموذجًا"، وهي بإشراف الأستاذ الدّكتور الشّيخ علي جابر. الباحثة أستاذة متخصّصة في تدريس اللّغة الفرنسيّة لصفوف الشّهادتين الرّسميّتين المتوسّطة والثّانويّة على مدى ثلاثين عامًا، ومشرفة على تدريس منهاج CNED الفرنسي المُعتَمَد؛ حائزة شهادة الماجستير في الفلسفة العربيّة والفرنسيّة من الجامعة اللّبنانيّة، وخاضعة لدورات تدريبيّة مكثّفة حول التّكنولوجيا التّربويّة والصّعوبات التّعلّميّة؛ إضافة إلى الدّعم النّفسيّ الانفعاليّ والإرشاد الأسريّ التّربويّ.
* Maryam Ali Faqih is a Lebanese researcher pursuing a Ph.D. in Islamic Studies at the Islamic University of Lebanon (Khalde). Her dissertation, entitled “The Challenges and Issues of Islamic Education in the Digital Era: The Secondary Stage in Lebanese Society as a Model,” and it is supervised by Professor Dr. Sheikh Ali Jaber. She is a seasoned educator specializing in French language instruction for official intermediate and secondary certificate classes, with over thirty years of teaching experience. In addition, she serves as a supervisor for the accredited French CNED curriculum. Faqih holds a Master’s degree in Arabic and French Philosophy from the Lebanese University and has completed intensive training in educational technology, learning difficulties, emotional and psychological support, and family educational counseling.
المصادر والمراجع - References
- العربيّة والفارسية:
- أنطون، فرح (1979)، المؤلفات الفلسفيّة، ج2، تح. أدونيس العكرة، بيروت: دار الطّليعة
- علي رضا شجاعي زند (2002)، عرفى شدن در تجربهء مسيحي واسلامي (العلمانية في التجربة المسيحية والإسلامية)، طهران: منشورات باز
- غارودي، روجيه (1979)، البنيويّة فلسفة موت الإنسان، تر. جورج طرابيشي، بيروت: دار الطّليعة (صدر الأصل الفرنسي للكتاب عام 1969م)
- مجموعة مؤلفين (1983)، المعجم الفلسفيّ، القاهرة: مجمّع اللّغة العربية
- الهدى، جميلة (2011)، النّظريّة الإسلاميّة للتّربية والتّعليم، ج1، تعريب عباس صافي، بيروت: مركز الحضارة لتنمية الفكر الإسلاميّ
- الأجنبيّة:
- Approaches to American Cultural Studies. Londo: Routledge; 1 edition 2016.
- Cahen, Dider, Derida and the question of education: a new space for philosophy Bestia, Gert JH, and Egea-Kuehen, densise (Editors) Derrida Education
- Caputo, J. D (Editor) (1997). Deconstructing in a Nutshell. A Conversation with Jacques Derrida, New york: Fordham University Press
- McCallum, Dennis, Comparing Modernist and Postmodern Educational Theory.
- Sring, Joel (2015). Golbalization of Education: An Education. New York: Routledge
- Strick, Simon )2016). Structuralism/Deconstruction in Antje Dallmann Eva Rosebery and Martin Klepper (Editors)
- Usturali, Adil (2015). A conceptual Analysis of secularism and Its. Legitimacy in the constitutional Democratic State. Policy Breif Series. Fox International Fellowship.
الحداثة (Al Hadatha)
خريف - شتاء 2025- 2026 Autumn /Winter
العدد: 237 - 238 ISSUE
مجلد: 32 .Vol

ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق