Expatriate tourism between fear and belonging:
a tool for symbolic recovery in post crisis Lebanon?
Dr. Cyntia Frédéric Nasr *
برزت في ظل الأزمات المتعددة التي عصفت بلبنان منذ خريف العام 2019، ظاهرة لافتة تتمثل في السياحة الاغترابية، حيث استمر اللبنانيون المقيمون في الخارج، في زيارة بلدهم على الرغم من الانهيار الاقتصادي، والانكفاء المؤسسي، وتردّي الخدمات العامة.
تهدف هذه الدراسة إلى تحليل هذا النوع من السياحة بوصفه شكلًا من أشكال التعافي الرمزي، يتجاوز البُعد الترفيهي ليؤدي وظيفة هويّاتية مقاومة. فمن خلال مقاربة نوعية تحليلية مدعّمة بمقابلات شبه مهيكلة، ومضامين رقمية، وبالاستناد إلى مفاهيم الرأس المال الرمزي، والأداء الهويّاتي، والسياحة ما بعد الأزمة، يتبيّن أن السياحة الاغترابية في لبنان، باتت فعلًا رمزيًّا يُعيد إنتاج الرابط مع الوطن، ويُرمم الانتماء في زمن القطيعة. كما تكشف النتائج أن هذه السياحة تحوّلت إلى أداة تمكين ثقافي واجتماعي في وجه تفكك الدولة، بما يجعل منها ظاهرة تستحق إعادة التأطير ضمن النقاشات المعاصرة حول الهوية العابرة للقوميات، والانتماء العاطفي، وأداء الوطن في الشتات.
- الكلمات المفتاحية: أزمات لبنان؛ السياحة الاغترابية؛ رأس المال الرمزي؛ آثار لبنان
***
- Abstract: Since the onset of Lebanon’s multifaceted crisis in late 2019, a notable form of travel has emerged: diaspora tourism. Despite the collapse of public infrastructure and trust in state institutions, many Lebanese expatriates continue to return seasonally, driven not by leisure but by emotional and symbolic motives. This study explores diaspora tourism as a form of symbolic recovery, interpreting it through a qualitative approach based on semi-structured interviews, digital narratives, and a theoretical framework that combines symbolic capital (Bourdieu), identity performance (Goffman), and post-crisis tourism (Beirman). The findings reveal that diaspora tourism in Lebanon functions as a mechanism for reactivating belonging, performing solidarity, and symbolically reclaiming the nation amidst structural breakdown. Far from being a residual practice, it emerges as a dynamic and meaningful expression of transnational identity, emotional citizenship, and cultural resilience.
- Keywords: Expartiate tourism; symbolic capital; identity; Lebanon; transnational belonging; post-crisis recovery
***
* باحثة لبنانية متخصصة في الجغرافيا السياحية والتراث الثقافي. محاضرة في قسم الجغرافيا في كلية الآداب والعلوم الإنسانية – الجامعة اللبنانية. حازت شهادة الدكتوراه في السياحة، في "المعهد العالي للدكتوراه في الحقوق والعلوم السياسية والإدارية والاقتصادية" – الجامعة اللبنانية، وكان عنوان الأطروحة: "تثمين التراث الفينيقي من خلال السياحة". درّست سابقًا في كلية إدارة الفنادق والسياحة في الجامعة اللبنانية. حائزة على رخصة رسمية من وزارة السياحة اللبنانية لمزاولة مهنة الإرشاد السياحي منذ العام 2002. أسست جمعية "فليش" (FLESH)، وهي منظمة غير حكومية تهدف إلى تعزيز الوعي بالتراث، وترسيخ مفهوم المواطنة الثقافية من خلال تنظيم جولات ميدانية تثقيفية جمعت طلابًا من المدارس الرسمية والخاصة على امتداد الأراضي اللبنانية. كما شغلت سابقًا عضوية مجلس "نقابة الأدلاء السياحيين في لبنان".
* Dr. Cyntia Frédéric Nasr: is a specialist in tourism geography and cultural heritage, currently serving as an assistant professor at the Lebanese University, where she is also a member of the Department Council in the Geography Section. She earned her PhD in tourism studies from the École de droit et des sciences politiques, administratives et économiques, with a dissertation on the valorisation of Phoenician heritage through tourism. She has also taught at the Faculty of Hotel Management and Tourism at the Lebanese University. A licensed tour guide since 2002, Dr. Nasr brings over two decades of professional field experience to her academic work. She is the founder of FLESH, a non-governmental organisation that promotes heritage awareness and social inclusion by organising educational tours for students from both public and private schools across Lebanon. She has also served as a board member of the Lebanese Tour Guides Syndicate. Her research focuses on smart tourism, heritage branding, and sustainable destination recovery in post-crisis contexts, with a particular interest in the Eastern Mediterranean. She speaks fluent Arabic, French, and English, and has conversational knowledge of Italian, German, Greek, and Spanish.
المصادر المراجع
- أولًا: العربية
1 - الحوراني، غيتا. العلاقة بين الشتات اللبناني والوطن الأم. مركز أبحاث الهجرة اللبنانية، جامعة سيدة اللويزة، 2007
2- مرتضى، ريم. "البعد الرمزي للمشهد الحضري والثقافي في بعلبك (لبنان): بين المقاومة وأدوات السلطة". مجلة Dearq، ع 24، 2019، (ص 48– 59).
- ثانيًا: الأجنبية
1. Abdallah, A., & Abdallah, F. (2021). The Lebanese Diaspora and Tourism in Lebanon: Migration and Economic Impacts. In The Effects and Consequences of Migration and Immigration on the Lebanese Economy and Tourism Sector. Cambridge Scholars Publishing.
2. Abdallah, A., & Hannam, K. (2013). Hospitality and the Lebanese Diaspora: A Critical Perspective. e-Review of Tourism Research, 10(5/6), 19–37.
3. Al-Ali, N., & Koser, K. (Eds.). (2002). New Approaches to Migration? Transnational Communities and the Transformation of Home. Routledge.
4. Andersen, L. E. (2022). Worldview, Secularisation and Identity: The Resilient State of Lebanon. Danish Institute for International Studies.
5. Beirman, D. (2003). Restoring Tourism Destinations in Crisis: A Strategic Marketing Approach. CABI Publishing.
6. Bourdieu, P. (1991). Language and Symbolic Power. Harvard University Press.
7. Cresswell, T., & Merriman, P. (2011). Geographies of Mobilities: Practices, Spaces, Subjects. Routledge.
8. Goffman, E. (1959). The Presentation of Self in Everyday Life. Penguin Books.
9. Hourani, G. (2007). Lebanese Diaspora and Homeland Relations. Lebanese Emigration Research Center. Notre Dame University – Louaize.
10. Khater, A. F. (2001). Inventing Home: Emigration, Gender, and the Middle Class in Lebanon, 1870–1920. University of California Press.
11. Mansour, M., & Elhaj, M. (2019). Diaspora Tourism in Lebanon: A Strategy to Maintain Tourism Efficiency During Crises. European Journal of Hospitality and Tourism Research, 7(1), 31–52.
12. Moser, R. (2013). The Lebanese Diaspora in Brazil. Afropop Worldwide.
13. Simak, L. (2022). Tourist Maps to Capture Place Identity During Disruptive Events: The Case of Beirut. Academia.edu.
14. Tabar, P. (2007). Cultural Production in the Lebanese Diaspora: Memory, Nostalgia, and Displacement. Journal of Intercultural Studies, 28(3), 307–324.
الحداثة (Al Hadatha)
صيف 2025 Summer
العدد: 236 ISSUE
مجلد: 32 .Vol
ISSN: 2790-1785
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق