Al-Hadatha Journal: 31 years of communication - Welcome to the site (under construction). Here we publish Abstracts of research

بحث - Search

مجلة الحداثة: 31 عامًا من التواصل - أهلا بكم في الموقع الترويجي (قيد الانشاء) ننشر هنا ملخصات عن الأبحاث

المشاهدات

Students' Attitudes towards Statistics and Academic Achievement in Higher Education: A Case Study of the Lebanese University - Faculty of Education

Lina Ahmad Hajjar - مجلة الحداثة

Lina Ahmad Hajjar *

Ibrahim Mohamad Kibbi **

نبذة عن البحث باللغة العربية - Abstract:

اتجاهات الطلاب نحو الإحصاء وعلاقتها بالتحصيل الدراسي في التعليم العالي
(دراسة حالة كليّة التربية - الجامعة اللبنانية)

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف إلى اتجاهات الطلبة نحو الإحصاء لدى عيّنة مكوّنة من 45 طالبًا من طلاب شهادة الماستر في كلية التربية (الجامعة اللبنانية)، في الاختصاصات غير العلمية، وذلك في مقرر "الاحصاء التربوي التحليلي 1"، وتحليل علاقتها بالتحصيل الدراسي في هذا المقرر. تعتمد الدراسة المنهج الكمي، وتمّ قياس اتجاهات الطلاب تجاه الإحصاء، من خلال تطبيق استبيان الاتجاهات نحو الإحصاء (SATS-36) الذي يأخذ في الحسبان ستة مكوّنات للاتجاه: التأثير، والكفاءة المعرفية، والقيمة، والاهتمام، والجهد، والصعوبة. وتمّ استخدام طريقة ارتباط "بيرسون" لاختبار العلاقة بين كل من هذه المكوّنات والتحصيل الدراسي للطلاب.
أظهرت النتائج أن اتجاهات الطلاب نحو الإحصاء كانت في بعض الأحيان، إيجابية منخفضة وأحيانًا سلبية، كما بيّنت النتائج وجود علاقة إيجابية دالة إحصائيًّا بين مكوّنات الاتجاه الأربعة (التأثير، القيمة، الاهتمام، والجهد) والتحصيل الدراسي. بينما لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين مكوّن الكفاءة المعرفيّة للاتجاه والتحصيل الدراسي. كما أنه توجد علاقة سلبيّة قويّة ذات دلالة إحصائية بين مكوّن الصعوبة والتحصيل الدراسي. وبالتالي، تقترح الدراسة أنه يجب على المعلمين إيلاء الاهتمام بدراسة اتجاهات الطلاب نحو الإحصاء، مع التركيز على جعل مقررات الإحصاء أقل تعقيدًا وأكثر متعة وتشويقًا وفعالية، وذلك من خلال البحث عن طرائق تدريس فعّالة واستخدام التكنولوجيا من خلال ادخال برامج احصائية في تدريس مقررات الإحصاء التي من شأنها أن تعزز اتجاهات الطلاب نحوه، وتؤدي إلى تحسين نتائجهم فيه.

- الكلمات المفتاحية: الإحصاء- SATS-36 - طلاب الجامعة اللبنانية – كلية التربية- التحصيل الدراسي – التعليم العالي- الكفاءة المعرفية
***

- Abstract: 
This study aimed to investigate students’ attitudes towards statistics among a sample of 45 postgraduate students at the Lebanese University, Faculty of Education, in non-science-related majors enrolled in an introductory inferential statistics course, and to analyze its relationship with academic achievement in this course. This study employs a quantitative approach. Students’ attitudes towards statistics were assessed using the Survey of Attitudes Towards Statistics (SATS-36), which considers six attitude components: affect, cognitive competence, value, interest, effort, and difficulty. The Pearson Correlation method was performed to test the relationship between each of these components and academic achievement. Results showed that the student's towards statistics were sometimes positively low and sometimes negative. There is a significant positive relationship exists between the affect, value, interest, and effort attitude components and academic achievement. There is no significant relationship between the cognitive competence attitude component and academic achievement. However, a significant strong negative relationship exists between the difficulty attitude component and academic achievement. Thus, this study suggests that educators should pay substantial attention to students’ attitudes towards statistics, focusing on making statistics courses less complex, more enjoyable, interesting, and effective by searching for effective teaching methods and integrating statistics software that may enhance students' attitudes towards statistics and improve their outcomes.

- Keywords: Non-science-related majors; Students’ attitudes towards statistics; SATS-36; Academic achievement; Affect; Cognitive Competence; Value; Interest; Effort; Difficulty.

***

* لينا أحمد الحجّار: باحثة لبنانية. تعدّ أطروحة دكتوراه في تكنولوجيا التربية - المعهد العالي للدكتوراه في الآداب والعلوم الإنسانية والاجتماعية- الجامعة اللبنانية. مهندسة كمبيوتر واتصالات.
* Lina Ahmad Hajjar: PHD Candidate at the Lebanese University, Doctoral School of Letters & Human & Social Sciences-major: Educational Technology. Computer & Communications Engineer.

** إبراهيم محمد الكبي: بروفيسور في الجامعة اللبنانية، كلية التربية. خبير في مجال تكنولوجيا التربية
* Ibrahim Mohamad Kibbi: Full Professor Tenure at the Lebanese University, Faculty of Education, Educational Technology Specialist.

References

1. Abbiati, N. N., Fabrizio, M. D. C., López, M. V., Pérez, A., Plencovich, M. C., & Cueto, G. (2021). Attitudes Related To Students’ Performance In Statistics In University Programs In Argentina. Statistics Education Research Journal, 20(2), Article 2. https://doi.org/10.52041/serj.v20i2.356
2. Ashaari, N. S., Judi, H. M., Mohamed, H., Tengku, & Wook, M. T. (2011). Student’s Attitude towards Statistics Course. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 18, 287–294. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.05.041
3. Astalini, A., Kurniawan*, D.A., Kurniawan, N., & Anggraini, L. (2019). Evaluation of Student’s Attitude toward Science in Indonesia. Open Journal for Educational Research.
4. Bateiha, S., Marchionda, H., & Autin, M. (2020). Teaching Style and Attitudes: A Comparison of Two Collegiate Introductory Statistics Classes. Journal of Statistics Education, 28(2), 154–164. https://doi.org/10.1080/10691898.2020.1765710
5. Bayyurt, N., & Ergun, M. (2023). The relations between personality types and academic achievement: A comparative study of formal and distance education. Contemporary Research in Education and English Language Teaching, 5(1), 8–19. https://doi.org/10.55214/26410230.v5i1.418
6. Cahyawati, D., Wahyudin, W., & Prabawanto, S. (2018). Attitudes Toward Statistics And Achievement: Between Students Of Science And Social Fields. Infinity Journal, 7(2), Article 2. https://doi.org/10.22460/infinity.v7i2.p173-182
7. Carmona, J. (2005). Mathematical background and attitudes toward statistics in a sample of undergraduate students.
8. Chiesi, F., & Primi, C. (2010). Cognitive and non-cognitive factors related to students’ statistics achievement. Statistics Education Research Journal, 9, 6–26. https://doi.org/10.52041/serj.v9i1.385
9. Counsell, A., & Cribbie, R. A. (2020). Students’ attitudes toward learning statistics with R. Psychology Teaching Review, 26(2), 36–56.
10. Daniel, G., & Lei, H. (2019). The Effect of Principal’s Distributed Leadership Practice on Students’ Academic Achievement: A Systematic Review of the Literature. International Journal of Higher Education, 9, 189. https://doi.org/10.5430/ijhe.v9n1p189
11. Dempster, M., & Mccorry, N. (2009). The Role of Previous Experience and Attitudes toward Statistics in Statistics Assessment Outcomes among Undergraduate Psychology Students. Journal of Statistics Education Volume Number, 17. https://doi.org/10.1080/10691898.2009.11889515
12. Elçiçek, M., & Bahçeci, F. (2017). Investigation of the effects of the mobile learning management system on students’ academic achievement and attitudes. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 1695-1714
13. Emmi̇Oğlu, E., & Capa-Aydin, Y. (2012). Attitudes And Achievement In Statistics: A Meta-Analysis Study. Statistics Education Research Journal, 11(2), 95–102. https://doi.org/10.52041/serj.v11i2.332
14. Faber, G., & Drexler, H. (2019). Predicting education science students’ statistics anxiety: The role of prior experiences within a framework of domain-specific motivation constructs. Higher Learning Research Communications, 9(1). https://doi.org/10.18870/hlrc.v9i1.435
15. Hernández, O. (2006). Teaching Statistics To Undergraduate Students Of The Social Sciences.
16. Kara, M., Erdoğdu, F., Kokoç, M., & Cagiltay, K. (2019). Challenges Faced by Adult Learners in Online Distance Education: A Literature Review. Open Praxis, 11. https://doi.org/10.5944/openpraxis.11.1.929
17. Mahmood, K., & Iqbal, M. (2015). Psychological Adjustment and Academic Achievement among Adolescents. Journal of Education and Practice. https://www.semanticscholar.org/paper/Psychological-Adjustment-and-Academic-Achievement-Mahmood-Iqbal/8b37b580bd8dc9d8cf42497b81b5bb8c84f28f90
18. Mahmud Z. A. (2009). Discriminant Analysis of Perceived Attitudes Toward Statistics and Profiles Identification of Statistics Learners 2 Related Studies on Attitudes Toward. In: the 2nd WSEAS International Conference on Multivariate Analysis and its Application in Science and Engineering, 41-47.
19. Male, H., & Lumbantoruan, J. H. (2021). Students’ Perceptions and Attitudes towards Statistics: 2nd Annual Conference on blended learning, educational technology and Innovation (ACBLETI 2020). https://doi.org/10.2991/assehr.k.210615.095
20. Melad, A. (2022). Students’ Attitude and Academic Achievement in Statistics: A Correlational Study. 6, 4640–4646.
21. Oguan Jr FE, Halili LM, Dublin AC. (2013). Exploring Students’ Attitudes and Performance toward Statistics Across the Discipline: Does Attitude Affect Performance? International Journal of multidisciplinary Research Academy, 1(9), 33-62
22. Onwuegbuzie, A. J. (2003). Modeling statistics achievement among graduate students. Educational and Psychological Measurement, 63, 1020–1038. http://dx.doi.org/10.1177/0013164402250989
23. Peiró-Signes, Á., Trull, Ó., Segarra-Oña, M., & García-Díaz, J. C. (2020). Attitudes Towards Statistics in Secondary Education: Findings from fsQCA. Mathematics, 8(5), Article 5. https://doi.org/10.3390/math8050804
24. Pickens, J. (2005). Attitudes and Perceptions. Organizational Behavior in Health Care.
25. Ramírez, C., Schau, M. C., & Emmioğlu, E. (2012). The importance of attitudes in statistics education. Statistics Education Research Journal, 11(2), 57–71. https://doi.org/10.52041/serj.v11i2.329
26. Rosli, M. K., & Maat, S. M. (2017). Attitude towards statistics and performance among post-graduate students. AIP Conference Proceedings, 1847(1), 030004. https://doi.org/10.1063/1.4983881
27. Ruggeri, K., Diaz, C., Kelley, K., Papousek, I., Dempster, M., & Hanna, D. (2008). International Issues in Education. Psychology Teaching Review, 14(2), 65–74.
28. Schau, C., & Consultants, C. (2003). Students’ Attitudes: The “Other” Important Outcome in Statistics Education.
29. Sesé, A., Jiménez, R., Montaño, J., & Palmer, A. (2015). Can Attitudes toward Statistics and Statistics Anxiety Explain Students’ Performance? Revista de Psicodidáctica 20. https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.13080
30. Slootmaeckers, K., Kerremans, B., & Adriaensen, J. (2014). Too Afraid to Learn: Attitudes towards Statistics as a Barrier to Learning Statistics and to Acquiring Quantitative Skills. Politics, 34. https://doi.org/10.1111/1467-9256.12042
31. Suskie, L. (2018). Assessing students learning: A common sense guide: John Wiley & Sons
32. Vanhoof, S., Kuppens, S., Castro Sotos, A. E., Verschaffel, L., & Onghena, P. (2011). Measuring Statistics Attitudes: Structure of the Survey of Attitudes toward Statistics (Sats-36). Statistics education research journal, 10(1), 35–51. https://doi.org/10.52041/serj.v10i1.354

الحداثة (Al Hadatha) – مج. 31 - ع. 232– صيف 2024 SUMMER
ISSN: 2790-1785

ليست هناك تعليقات:

اقرأ أيضًا

تعليقات القرّاء

راسلنا

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *

تصنيفات وأعداد

Al Hadatha (1007) أبحاث في الأدب واللغة (362) أبحاث في الثقافة الشعبية (245) أبحاث في العلوم الاجتماعية (182) أبحاث في الفنون (168) أبحاث في التاريخ (125) أبحاث في التربية والتعليم (114) أبحاث في العلوم السياسية والاقتصادية (80) أبحاث في علم النفس (64) مراجعات (61) أبحاث في الفلسفة (55) صيف 2019 (42) شتاء 2020 (38) محتويات الأعداد (38) افتتاحية الأعداد (37) خريف 2020 (37) ربيع 2020 (37) خريف 2019 (35) صيف 2020 (35) أبحاث في الإعلام (34) خريف 2023 (34) ربيع 2024 (33) شتاء 2024 (33) صيف 2024 (33) أبحاث في الآثار (32) الحداثة : أعلام (32) شتاء 2021 (31) خريف 2016 (26) شتاء 2017 (25) الحداثة في الإعلام (24) نوافذ (24) ربيع 2021 (23) صيف 2018 (23) صيف 2023 (23) خريف 2018 (22) ربيع 2022 (22) صيف 2017 (22) أبحاث في القانون (21) شتاء 2022 (21) خريف 2021 (20) ربيع 2017 (20) ربيع 2023 (20) صيف 2021 (20) شتاء 2019 (19) خريف 1994 (18) أبحاث في العلوم والصحة (17) أبحاث في كورونا (covid-19) (17) صيف 2022 (17) خريف 2001 (16) خريف 2022 (16) شتاء 2023 (16) ملف الحداثة (15) ربيع 2019 (12) شتاء 2000 (12) شتاء 1996 (11) شتاء 2018 (11) خريف 1995 (10) ربيع 2015 (10) أبحاث في الجغرافيا (9) خريف 2004 (9) صيف 1997 (9) خريف 2017 (8) ربيع 1999 (8) ربيع 2016 (8) ربيع وصيف 2007 (8) شتاء 1998 (8) شتاء 2004 (8) صيف 1994 (8) صيف 1995 (8) صيف 1999 (8) أبحاث في الإدارة (7) شتاء 1999 (7) شتاء 2016 (7) خريف 1996 (6) خريف 1997 (6) خريف 2013 (6) ربيع 2001 (6) شتاء 1995 (6) شتاء 2013 (6) صيف 2000 (6) صيف 2001 (6) صيف 2002 (6) خريف 1998 (5) خريف 2000 (5) خريف وشتاء 2003 (5) ربيع 1996 (5) شتاء 1997 (5) صيف 2003 (5) صيف 2009 (5) ربيع 2002 (4) شتاء 2011 (4) صيف 1996 (4) صيف 2008 (4) خريف 2003 (3) خريف 2009 (3) خريف 2010 (3) خريف 2015 (3) خريف شتاء 2008 (3) ربيع 1995 (3) ربيع 1998 (3) ربيع 2000 (3) ربيع 2003 (3) ربيع 2012 (3) ربيع 2018 (3) شتاء 2001 (3) شتاء 2010 (3) صيف 1998 (3) صيف 2005 (3) صيف 2010 (3) صيف 2014 (3) صيف خريف 2012 (3) العدد الأول 1994 (2) خريف 1999 (2) خريف 2005 (2) خريف 2014 (2) ربيع 2006 (2) ربيع 2011 (2) ربيع 2013 (2) ربيع 2014، (2) شتاء 2005 (2) شتاء 2012 (2) شتاء 2014 (2) شتاء 2015 (2) صيف 2006 (2) صيف 2011 (2) صيف 2013 (2) صيف 2015 (2) الهيئة الاستشارية وقواعد النشر (1) خريف 2011 (1) ربيع 2004 (1) ربيع 2005 (1) ربيع 2009 (1) ربيع 2010 (1) ربيع 2014 (1) شتاء 2007 (1) صيف 2004 (1) صيف 2016 (1) فهرس (1994 - 2014) (1) مجلدات الحداثة (1)

الأكثر مشاهدة