Al-Hadatha Journal: 31 years of communication - Welcome to the site (under construction). Here we publish Abstracts of research

بحث - Search

مجلة الحداثة: 31 عامًا من التواصل - أهلا بكم في الموقع الترويجي (قيد الانشاء) ننشر هنا ملخصات عن الأبحاث

المشاهدات

Teaching how the education process is carried out using the modern method


Hoda Ghaleb Makarem *

نبذة عن البحث باللغة العربية - Abstract:
تعليم كيف تتم عملية التعليم
باستخدام الأسلوب الحديث

يعالج البحث* استراتيجية جديدة من استراتيجيات التعلم وميزاتها عن الأساليب الأخرى، وما تحدثه من تطورات على الصعيدين العلمي والنفسي معًا، فهي تضع مشاعر الطفل وصحته النفسية أولًا، وتجعل عملية التعلم مليئة بالفرح، فوفق هذا المنهج أصبح التعلم الملجأ الذي يهرب الطفل له، من خلال دمج الطلاب في العملية التعليمية وتقديم المعلومات لهم بأساليب متكاملة تراعي أنماط الأطفال المختلفة في التعلم.

- الكلمات المفتاحية: التعلم، أساليب التعلم، الأسلوب الحسي، الدافعية
***

- Abstract:
This research addresses a unique learning strategy, its advantages over other methods, and the developments it brings about at both the scientific and psychological levels.
This approach places a child's feelings and psychological well-being at the center of the learning process and makes the process enjoyable for the child.
According to this approach, learning has become the sanctuary where the child takes refuge, integrating students into the educational process and providing them with information using integrated methods that observe children’s different learning styles.

- Keywords: learning, learning methods, sensory style, motivation
***

• Patent:
This work in modern educational methodological education as a school with or without a teacher (a device programmed as a school without a teacher, taking into account age stages and mental levels) received a patent from: the Lebanese Republic - Ministry of Economy and Trade (General Directorate of Economy and Trade - Department of Protection Intellectual Property), under No.: 10904, dated: 03/05/2016

• Acknowledgment (thanks and appreciation):
This research was supervised and directed by: Dr. Antoine Maurice Chartouni * (supervision), and Dr. Hamda Abdullah Farhat * (member), and I express my thanks and appreciation to them for the effort they made with me to completing the research as required. I also must send my thanks to the late artist Sammy Clark, who helped us record the songs targeted in the research before he suddenly passed away, and my appreciations go to all the people who helped me with some of the procedures and steps of implementation and application.
***

- Endnotes

* هدى غالب مكارم: باحثة لبنانية، اختصاصية في علم النفس المدرسي، مخترعة فكرة الديفايس في التربية المنهجية التعليمية الحديثة، ومن مؤسسي شركة فيثولوجي وهي شركة عالمية انبثقت من ابتكارات عديدة، ملمة بمواضيع تغيير مجرى العالم من خلال التصنيع والإبداع والتثقيف والاختراع، شركة أوجدت لغة جديدة للعالم لفهم وكسب الأمور بطرائق سلسة مرنة بأسلوب جديد متطور يتخطى التطور التكنولوجي.
* Hoda Ghaleb Makarem: Lebanese researcher, a specialist in school psychology, inventor of the idea of the Device in modern educational methodology, and one of the founders of Fithology, a global company that emerged from many innovations, familiar with the topics of changing the course of the world through industrialization, creativity, education, and invention, a company that created a language. New to the world to understand and win things in smooth and flexible ways in a new and advanced manner that goes beyond technological development.

* Dr. Antoine Maurice Chartouni: Lebanese writer in international children’s literature, founder of Scola Publishing and Distribution House, assistant professor at the Lebanese University (Faculty of Public Health and Faculty of Arts and Human Sciences), specialist and psychotherapist, supervisor of research notes at the Lebanese University, Faculty of Public Health - Master’s degree in follow-up. The physical self, supervisor of research notes at the Lebanese University, Faculty of Arts and Human Sciences - Department of Psychology. Writer and researcher in the field of psychological and projective tests. Responsible for the workshops department at the “Psychologists in Lebanon” Center. Member of the International Prize for Children’s Literature. Member of the International Board of Rorschach Tests and Projective Tests for Francophone Countries. Member of the Francophone Association for Book Therapy. Founding member of the Lebanese Association of Music Therapy as a complement technique, writer of articles on psychological and educational topics - AlJoumhouria newspaper, director of the Al-Majal Center for young men and women with special needs, preparer and presenter of television and radio programs.

* Dr. Hamda Abdullah Farhat: Lebanese researcher, professor of clinical and pathological psychology at the Lebanese University, supervisor and coordinator of the master’s education, holds a degree in music education from the Faculty of Education at the Lebanese University, studied music at the Conservatory and worked in several bands with professors: Salim Fleifel, Salim Saad, Special band. She participated in national festivals, with the late international artist Sammy Clark. Psychotherapist, music therapist, author of therapeutic and educational music, president and founder of the “Lebanese Association for Music Therapy” as the first mediator to introduce music therapy to Lebanon, holder of a doctorate in clinical and pathological psychology from the University of Lyon in France, professor of music for many years, music critic and psychology. She has many scientific articles and interviews on radio, television, and on all social media platforms.

* Ivar Farhat: Composer, pianist, and composer of therapeutic music. He began composing musical pieces at the age of seven years.

Resources and references

1- Clark, lan. (2016, 10 January). Motivation. Retrieved June 6, 2022 from https://www.atlas101.ca/pm/concepts/motivation/
2- Shrestha, Praveen. (2017,18 November). Motivational Cycle. Retrieved June 7, 2022 from https://www.psychestudy.com/.
3- Tarver, Evan. (2020, 15 July). 11 Types of Motivation: What They Are & How to Use Them. Retrieved June 5, 2022 from https://www.evantarver.com

- المراجع العربية:
1- الأسدي، زينة جبار غني. (2016، 12 ديسمبر). تعريف الدافعية ووظائفها. تم استرجاعها بتاريخ 8 حزيران/يونيو 2022 من https://art.uobabylon.edu.iq/
2- بسيوني، محمود. (1991). سيكولوجية رسوم الأطفال. مصر: دار المعارف
3- بشكيط، هالة، وغبغوب، حياة. (2022). أنماط الإدارة الصفية وعلاقتها بالدافعية للتعلم لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط. رسالة ماجستير، جامعة محمد الصديق بن يحيى، الجزائر.
4- بن الصالح، سمية؛ وبكراوي، نجاة. (2018). الدافعية للانجاز وعلاقتها بإدارة الصف لدى أساتذة التعليم الثانوي دراسة ميدانية ببعض ثانويات ولاية أدرار. رسالة ماجستير، جامعة أحمد دراية أدرار، الجزائر
5- بن يوسف، أمال. (2008). العلاقة بين استراتيجيات التعلم والدافعية للتعلم وأثرها على التحصيل الدراسي. رسالة ماجستير، جامعة الجزائر، الجزائر.
6- بو فاتح، محمد؛ وبن إسماعيل، فاطمة؛ والعيدي، عائشة. (29 أيار 2019). قياس دافعية الإنجاز بين الاختبارات الإسقاطية والسيكوميترية. مجلة العلوم الاجتماعية-جامعة الأغواط، 7 (32)، 76.
7- جادو، أميرة. (2021، 11 مارس). تعريف الدوافع وأنواعها. تم استرجاعها بتاريخ 3 حزيران/يونيو 2022 من https://www.almrsal.com/
8- جاري، نعيمة. (2015). علاقة أساليب التعلم كنمط من أنماط معالجة المعلومات بدافعية الإنجاز والتوافق الدراسي لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي. رسالة ماجستير. جامعة قاصدي مرباح ورقلة، الجزائر.
9- جامعة الأنبار. (د.ت). علم النفس التربوي. (ط. 1). العراق: جامعة الانبار.
10- جديدي، عفيفة. (كانون الأول/ ديسمبر 2014). الدافعية: أهميتها ودورها في عملية التعلم. معارف، (17)، 215.
11- جعفر، صباح. (2016). أنماط التنشئة الأسرية وعلاقتها بدافعية الإنجاز لدى طلبة جامعة محمد خيضر بسكرة. أطروحة دكتوراه، جامعة محمد خيضر، الجزائر.
12- جودي، محمد حسين. (2005). الأبعاد التربوية والنفسية والجمالة في فنون الطفل. العراق.
13- الدراغمة، فوزة. (2021، 4 كانون الثاني/ يناير). الفرق بين التعليم والتعلم والتدريس. تم استرجاعها في تاريخ 20 أيار/مايو، 2022 من https://wikiarticle.xyz.
14- دلال، سامية. (2019). علاقة قلق المستقبل بالدافعية للتعلم وانعكاسها على التوافق الدراسي. أطروحة دكتوراة، جامعة وهران، الجزائر.
15- ريد، هربرت. (1975). تربية الذوق الفني. القاهرة.
16- الزهراني، سعيد علي سعيد. (تشرين الأول/أكتوبر 2014). دافعية الإنجاز لدى العاديين والموهوبين ذوي صعوبات التعلم. مجلة بحوث التربية النوعية- جامعة المنصورة، (26)، 11-13.
17- الساعدي، فاضل شاكر؛ والشمري، كريم عبد ساجر. (2006). أساليب التعلم التي يفضلها طلبة الكلية التقنية – بغداد. مجلة كلية الآداب، (78)، 1-4.
18- سحتوت، إيمان محمد؛ وجعفر، زينب عباس. (2014). استراتيجيات التدريس الحديثة (ط.1). الرياض: مكتبة الرشد.
19- سعد، هبة محمد إبراهيم؛ وشهدة، دعاء عبد الفتاح حسن. (2019). أساليب التعلم المفضلة لذوي الاحتياجات الخاصة من وجهة نظر معلميهم في ظل نظام مدمج. مجلة كلية التربية- جامعة دمياط، (73)، 12.
20- سنجق، رانيا. (26 نيسان/أبريل 2022). تعريف الحاجة. تم استرجاعها في تاريخ 7 حزيران/يونيو 2022 من https://mawdoo3.com
21- شناق، منال علي إرشيد. (2008). قياس مستوى الدافعية الأكاديمية لطلبة الجامعة الأردنية وعلاقتها ببعض المتغيرات الديموغرافية والمعرفية. رسالة ماجستير، جامعة عمان للدراسات العليا، الأردن.
22- الصانع، أشرف عبد الرحمن. (2008). علاقة موقع الضبط وأنماط التعلم بدافعية التعلم الصفي في منطقة النقب. رسالة ماجستير، جامعة عمان العربية للدراسات العليا، الأردن.
23- طالب، هديل. (14 تشرين الثاني/نوفمبر 2018). تعريف الدافعية. تم استرجاعها في تاريخ 2 حزيران/يونيو 2014 من https://mawdoo3.com
24- العاجيب، ليلى. (22 تشرين الثاني/نوفمبر 2021). تعريف التعلم. تم استرجاعها في تاريخ 20 أيار/مايو 2022 من https://mawdoo3.com
25- عبيسة، نورية حسن منصور. (نيسان/أبريل 2016). أساليب التعلم: مفهومها وأبعادها والعوامل المشكلة لها حسب نموذج كولب للتعليم الخبراتي. مجلة وادي النيل للدراسات والبحوث، (10)، 225.
26- عياد، مصطفى. (أيلول/ سبتمبر 2015). سمات الشخصية وعلاقتها بدافعية الإنجاز لدى التلاميذ المشاركين في الرياضة المدرسية. مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، (20)، 50-51.
27- لمين، نصيرة؛ وشرقي، حورية؛ وناجح، مخلوف. (2020). الصحة النفسية وعلاقتها بدافعية الإنجاز الأكاديمي لدى عينة من طلبة الدكتوراه بجامعة المسيلة. مجلة آفاق للعلوم، 5 (3)، 171.
28- محمد علي، د. أحمد حسن. (22 آب/أغسطس 2017). طرائق التدريس الحديثة: طريقة القصة وطريقة الأسئلة. تم استرجاعها في تاريخ 19 أيار/ مايو، 2022 من https://www.new-educ.com

الحداثة (Al Hadatha) – مج. 31 - ع. 232– صيف 2024 SUMMER
ISSN: 2790-1785

ليست هناك تعليقات:

اقرأ أيضًا

تعليقات القرّاء

راسلنا

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *

تصنيفات وأعداد

Al Hadatha (1007) أبحاث في الأدب واللغة (362) أبحاث في الثقافة الشعبية (245) أبحاث في العلوم الاجتماعية (182) أبحاث في الفنون (168) أبحاث في التاريخ (125) أبحاث في التربية والتعليم (114) أبحاث في العلوم السياسية والاقتصادية (80) أبحاث في علم النفس (64) مراجعات (61) أبحاث في الفلسفة (55) صيف 2019 (42) شتاء 2020 (38) محتويات الأعداد (38) افتتاحية الأعداد (37) خريف 2020 (37) ربيع 2020 (37) خريف 2019 (35) صيف 2020 (35) أبحاث في الإعلام (34) خريف 2023 (34) ربيع 2024 (33) شتاء 2024 (33) صيف 2024 (33) أبحاث في الآثار (32) الحداثة : أعلام (32) شتاء 2021 (31) خريف 2016 (26) شتاء 2017 (25) الحداثة في الإعلام (24) نوافذ (24) ربيع 2021 (23) صيف 2018 (23) صيف 2023 (23) خريف 2018 (22) ربيع 2022 (22) صيف 2017 (22) أبحاث في القانون (21) شتاء 2022 (21) خريف 2021 (20) ربيع 2017 (20) ربيع 2023 (20) صيف 2021 (20) شتاء 2019 (19) خريف 1994 (18) أبحاث في العلوم والصحة (17) أبحاث في كورونا (covid-19) (17) صيف 2022 (17) خريف 2001 (16) خريف 2022 (16) شتاء 2023 (16) ملف الحداثة (15) ربيع 2019 (12) شتاء 2000 (12) شتاء 1996 (11) شتاء 2018 (11) خريف 1995 (10) ربيع 2015 (10) أبحاث في الجغرافيا (9) خريف 2004 (9) صيف 1997 (9) خريف 2017 (8) ربيع 1999 (8) ربيع 2016 (8) ربيع وصيف 2007 (8) شتاء 1998 (8) شتاء 2004 (8) صيف 1994 (8) صيف 1995 (8) صيف 1999 (8) أبحاث في الإدارة (7) شتاء 1999 (7) شتاء 2016 (7) خريف 1996 (6) خريف 1997 (6) خريف 2013 (6) ربيع 2001 (6) شتاء 1995 (6) شتاء 2013 (6) صيف 2000 (6) صيف 2001 (6) صيف 2002 (6) خريف 1998 (5) خريف 2000 (5) خريف وشتاء 2003 (5) ربيع 1996 (5) شتاء 1997 (5) صيف 2003 (5) صيف 2009 (5) ربيع 2002 (4) شتاء 2011 (4) صيف 1996 (4) صيف 2008 (4) خريف 2003 (3) خريف 2009 (3) خريف 2010 (3) خريف 2015 (3) خريف شتاء 2008 (3) ربيع 1995 (3) ربيع 1998 (3) ربيع 2000 (3) ربيع 2003 (3) ربيع 2012 (3) ربيع 2018 (3) شتاء 2001 (3) شتاء 2010 (3) صيف 1998 (3) صيف 2005 (3) صيف 2010 (3) صيف 2014 (3) صيف خريف 2012 (3) العدد الأول 1994 (2) خريف 1999 (2) خريف 2005 (2) خريف 2014 (2) ربيع 2006 (2) ربيع 2011 (2) ربيع 2013 (2) ربيع 2014، (2) شتاء 2005 (2) شتاء 2012 (2) شتاء 2014 (2) شتاء 2015 (2) صيف 2006 (2) صيف 2011 (2) صيف 2013 (2) صيف 2015 (2) الهيئة الاستشارية وقواعد النشر (1) خريف 2011 (1) ربيع 2004 (1) ربيع 2005 (1) ربيع 2009 (1) ربيع 2010 (1) ربيع 2014 (1) شتاء 2007 (1) صيف 2004 (1) صيف 2016 (1) فهرس (1994 - 2014) (1) مجلدات الحداثة (1)

الأكثر مشاهدة