THE USE OF GOOGLE CLASSROOM FOR ENGLISH TEACHING AND LEARNING TO IMPROVE STUDENTS’ WRITING SKILLS

د. حسام أكرم حمادة - مجلة الحداثة


HOUSSAM A. HAMADEH *


نبذة عن البحث باللغة العربية


استخدام قاعة الدراسة في غوغل لتعليم اللغة الإنجليزية وتعلّمها

لتحسين مهارات الكتابة لدى الطلاب


التقدم في التكنولوجيا والمعلومات هو حقيقة واقعة في تطور الحضارة العالمية التي توفّر الكثير من الوصول إلى التغيّرات في حياة الناس في مختلف المجالات. تستخدم اللغة لأغراض متنوعة. لذلك، لديها الكثير من الوظائف أيضًا. إلى جانب ذلك، هناك أنواع من المهارات اللغوية؛ منها: مهارات الكتابة وهي إحدى القدرات الفعالة التي يجب إتقانها في استخدام اللغة. ذلك لأن مهارات الكتابة ضرورية لتحسين الكفاءة التواصلية لتعلم اللغة. Google Classroom هي خدمة ويب مجانية تم تطويرها بواسطة Google للمدارس بهدف تبسيط إنشاء المهام وتوزيعها وتصحيحها. الغرض الأساسي من Google Classroom هو تبسيط عملية مشاركة الملفات بين المعلمين والطلاب.
في هذه الدراسة، يعالج الباحث كيف يمكن أن تكون الفصول الدراسية في Google تطبيقًا لدعم مهارات الكتابة لدى الطلاب في تدريس اللغة الإنجليزية وتعلمها.
- الكلمات المفاتيح: التكامل - القاعدة النحوية – المماثلة – غوغل - اللغة الإنجليزية

***


- Abstract:


Advances in technology and information are a reality in the development of world civilization, which provides a lot of access to changes in people's lives in various fields. Language is used for a variety of purposes. So, it has a lot of functions as well. Besides, there are two macro language skills; they are receptive and productive. Writing skills are one of the efficient abilities that should be mastered in the use of a language. It is because writing skills are essential for improving the communicative competence of language learning. Google Classroom is a free web service developed by Google for schools aiming to simplify creating, distributing, and grading assignments. The primary purpose of Google Classroom is to streamline the process of sharing files between teachers and students. In this study, the researcher will describe how Google classrooms could be an application to support students' writing skills in English teaching and learning.
- Keywords: Integration - syntactical rule – implicit – Formalism – Structuralism – semiotics - analogous

(...)


***


* د. حسام أكرم حمادة: باحث لبناني - أستاذ مساعد في الجامعة اللبنانية (قسم اللغة الإنجليزية )


* Dr. Houssam Akram Hamadeh: Assistant Professor at the Lebanese University, English Language Department

References


1. Al-Mekhafi, M. A., 2011. The Relationship between Writing Self-efficacy Beliefs and Final Examination Scores in a Writing Course among a Group of Arab EFL Trainee- teachers. International Journal for Research in Education (IJRE), Vol 29, 17-33.
2. Bachman, J (2016). The application of Google Classroom as a tool for teaching and learning. Journal of Telecommunication, Electronic and Computer Engineering, 8(10), 5-8.
3. Brown, H. (2000). Pre-service EFL teachers’ online participation, interaction, and social presence. Language Learning & Technology, 22(1), 157–183. doi:10125/44586
4. Cresswell, J. C., (2012). Education Research, Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research 4th Edition. Boston: Pearson.
5. Hammer, N., (2004). A Study on “Student Preference towards the Use of Edmodo as a Learning Platform to Create Responsible Learning Environment”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 144, 416-422. doi: 10.1016/j.sbspro.2014.07.311
6. Iftakhar, S. (2016). Google classroom: What works and how? Journal of Education and Social Science, 3 (2), 12-18.
7. Ratnaningsih, Paskalina Widiastuti. 2019. The Use Of Google Classroom Application For Writing And Speaking In English Education Class. Indonesian EFL Journal: Journal of ELT, Linguistics, and Literature, Vol 5, 93-110.
8. Richard, M. and Renandya (2002). Assessing learning in technology-rich maker activities: A systematic review of empirical research. Computers & Education, 157, 103944. doi: 10.1016/j.compedu.2020.103944
9. Rivers, S., (2014). Students ’perspectives on the application of information and communication technology in english language learning. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 3(10). Retrieved from jurnal.untan.ac.id/index.php/ jpdpb/article/view/6595
10. Suharsimi, A 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Jakarta: Rineka Cipta.

الحداثة (Al Hadatha) – ع. 228 - س. 30 - صيف Summer 2023

ISSN: 2790-1785


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ترحب مجلة الحداثة بالتعقيبات أو التصويبات أو التعليقات على ما ينشر فيها من أبحاث ودراسات، وتنشرها بحسب ورودها.
Al-Hadatha Journal welcomes any comments, corrections, or comments on the research and studies published in it, and publishes them as they are received.