Rana Ghassan Salloom *
- نبذة عن البحث باللغة العربية (Abstract):
الجنسانية بين الحداثة وما بعد الاستعمار في رواية "ناس من دبلن" لجيمس جويس
يعالج البحث رواية الكاتب والشاعر الأيرلندي جيمس جويس (1882 – 1941): "ناس من دبلن" (1914)، فيتناول الحياة الجنسية كأحد مظاهر الحداثة في أدب ما بعد الاستعمار في الرواية، إذ عدّ المجتمع الفيكتوري أنه من المحرمات النقاش في شؤون الحياة الجنسية. وبالرغم من تمسك جويس بالتقاليد على المستوى الشخصي، تظهر المرأة من خلال عمله، صاحبة سلطة وقوة بعكس النظرة السائدة حينها، ويظهر من خلال البحث، دور المرأة المبادرة بعكس الصورة التقليدية للمرأة المستسلمة التي يقتصر دورها على الاهتمام بشؤون منزلها وتلبية رغبات زوجها. تبدو المرأة من خلال البحث، امرأة مبادرة ذات كيان مستقل غير خاضعة للمستعمر. لقد كسرت قيود الاستعمار، فتمكنت من التعبير عن حاجاتها، وحتى تخطت الحدود التقليدية لأطر الحياة الجنسية. لكن جويس في النهاية لا يسمح للمرأة بتحقيق الانتصار المطلق على النظام البطريركي الذكوري، فتبقى الكلمة الأخيرة للمستعمر/ الرجل.
- الكلمات المفاتيح: جيمس جويس، رواية، الجنسانية في الرواية، ناس من دبلن
***
- Summary:
The study discusses James Joyce’s Dubliners, where it focuses on sexuality as an aspect of modernism in post-colonial literature. In his work, Joyce discusses sexuality which was a taboo in Victorian society. Research shows that Joyce held traditional beliefs. However, Joyce’s female characters appear to be untraditionally authoritative and powerful. The research emphasizes the image of female characters as individuals who take initiatives contrary to that of the submissive image where the role of the female is restricted to housework and taking care of her husband’s needs. Thus, this study shows the females in Dubliners as characters who, in and outside marriage, have broken the power of the colonizer. They have changed the relation within the colonizer/colonized dichotomy, especially in expressing their sexual needs. The research concludes by showing how Joyce does not allow the female characters to achieve their ultimate success in outgrowing their traditional roles, where the final say remains in the hands of the male/colonizer.
- Key words:
Modernism, sexuality, post-colonial literature, female vs male sexuality, paralysis, initiation
***
* رنا غسان سلوم : باحثة لبنانية. حائزة شهادة ماجستير في الإدارة التربوية في الجامعة اللبنانية الدولية (LIU)، والأدب الإنكليزي في الجامعة اللبنانية
* Rana Ghassan Salloom: Master’s degree in educational management, Lebanese International University (LIU) and Masters in English Literature, Lebanese University
Bibliography
· Primary resources:
• Joyce, James. Dubliners. Ed by A.N. Jeffares. Beirut: Librairie du Liban, 2002.
· Secondary resources:
• Beginning Theory: An Introduction to Literary and Cultural Theory.
• Fitch, Lynnette Elizabeth. 'Critical analysis of Joyce's Views on Sexuality'. Bloom Bewitched: Fear of Female Sexuality in 'Circe': How Rampant Witch Allusions Reveal an Inherent Joycean Misogyny. Dublin: Lynnette Elizabeth Fitch, 1999. Available from: www.pulli.com/lynnette/ucd thesis/critical-analysis.html
• Kreshner, R.B. Joyce, Bakhtin, and Popular Literature: Chronicles of Disorder. Chapel Hill, NC: University of North Carolina Press, 1989. Available from: Questia Media America, Inc.: www.questia.com
• Paige, Linda Rohrer. 'James Joyce's darkly colored portraits of "mother" in Dubliners'. Studies in Short Fiction vol. 32. Issue 3 (2002): 329+.
• Selden, Raman, Peter Widdowson and Peter Brooker. A Reader's Guide to Contemporary Literary Theory. London: Prentice Hall, 1997.
• Williams, Trevor L. Reading Joyce Politically. Gainesville, Fl: UP of Florida, 1997. Available from: Questia media America, Inc.: www.questia.com
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق