Fatemah Mohamad Bazzi *
نبذة عن البحث باللغة العربية (Abstract):
تدريس اللغة الإنجليزية لغةً أجنبية أولى عبر الإنترنت:
فهم المحتوى مقابل اكتساب القواعد
يهدف هذا البحث الى دراسة تأثير تدريس اللغة الإنجليزية لغةً أجنبية أولى عبر الإنترنت في المدارس الرسمية اللبنانية بعدما حدث التحول المفاجئ من التدريس وجهًا لوجه إلى بيئة التعلم الافتراضية خلال جائحة كورونا، وما نتج من ذلك من تأثير على التحصيل الأكاديمي للمتعلمين وبالتحديد على مدى فهمهم لمحتوى الدروس، واكتسابهم لقواعد اللغة المدرجة في المناهج الدراسية.
شارك في هذا البحث شريحة من معلمي اللغة الإنجليزية في الحلقة الثالثة في مدارس لبنان الرسمية. وتم الحصول على المعلومات عبر استبيان أُرسل لهم عبر "غوغل" عند نهاية فصل دراسي كامل.
يظهر البحث من دراسة نتائج الاستبيان، أن معظم معلمي اللغة الإنجليزية في الحلقة الثالثة، يفضلون تدريس محتوى الموضوعات على تدريس تراكيب القواعد في بيئة الإنترنت الافتراضية، وهذا لأنهم يواجهون العديد من التحديات عند تدريس القواعد، ولأن المتعلمون يظهرون أكثر حيرة عند تعلمهم القواعد، بينما يظهرون المزيد من الثقة والتفاعل عندما يدور الدرس حول المحتوى. بالإضافة إلى ذلك، يتبين أن تعليم محتوى اللغة الإنجليزية عبر الإنترنت، يساعد غالبية المتعلمين على تذكر ما تم تدريسه، لكنه لا يساعدهم على فهم المحتوى أو التفكير فيه بشكل تحليلي. أما بالنسبة لتدريس قواعد اللغة عبر الإنترنت، فإنه يساهم في جعل المتعلمين يتذكرون ويفهمون ويستخدمون هذه القواعد ولكن بمستويات منخفضة نسبيًا.
الكلمات - المفاتيح: التعليم من بُعد، فهم المحتوى، اكتساب القواعد، اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية أولى
***
- Abstract:
The current study aims to explore the impact of using online EFL teaching in Lebanese intermediate public schools as a sudden shift from face-to-face classroom settings to virtual learning environment during the pandemic of COVID-19.
The main purpose is to study the impact of online teaching on learners’ understanding of the book’s content (topics and ideas) and their acquisition of grammar. EFL teachers of cycle three took part in this study, and the data were obtained from a questionnaire sent to them as a Google Form at the end of one academic semester. The results revealed that the majority of teachers favored online teaching of content over online teaching of grammar because they encountered more challenges when teaching grammar online. Besides, they showed that engaging learners online was more evident when teaching content than when teaching grammar. They believed that online teaching of content helped the majority of their learners recall what they had been taught, but it did not help them understand or think critically about content. In addition, it was found that online EFL teaching of grammar played a limited role in having learners remember, understand, or use grammar accurately.
- Key words:
online teaching, content understanding, grammar acquisition, and EFL
***
* فاطمة محمد بزي: باحثة لبنانية. دكتورة في اللغة الإنكايزية وآدابها وأستاذة محاضرة في كلية الآداب والعلوم الإنسانية في الجامعة اللبنانية (الفرع الأول)- منسقة مادة اللغة الإنكليزية في الإرشاد والتوجيه في وزارة التربية والتعليم العالي – مؤلفة مجموعة كتب لتعليم اللغة الإنكليزية من ضمنها:
Testing Strategies, Themes for Today, and New Streams in English
* Ph.D. in English Language and Literature; instructor at the Lebanese University, Faculty of Letters and Human Sciences (First Branch); coordinator of English Language Department at Counseling and Guidance Office, MEHE; author and co-author of books for teaching EFL: Testing Strategies, Themes for Today, and New Streams in English.
References
· Al-Jarf, R. S. (2005). The effects of online grammar instruction on low proficiency EFL college students’ achievement. Asian EFL Journal, 7(4), 166-190.
· Arbaugh, J. B. (2002). Managing the on-line classroom: A study of technological and behavioral characteristics of web-based MBA courses. The Journal of High Technology Management Research, 13(2), 203-223.
· Arikan, A., & Khezerloui, I. (2010). Prospective English language teachers’ views on computer and paper-based instructional materials in developing language components. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2 (2), 4006-4009.
· Ashton, H., & Zalzala, A. (2000). Enhancing traditional learning: The use of multimedia material on the Internet. 8th Annual Conference on Teaching of Computing, Edinburgh.
· Bates, T. (2016). Online learning for beginners: What is online learning. Online Learning and Distance Education Resources. Retrieved 21 September, 2020, from https://www.tonybates.ca/2016/07/15/online-learning-for-beginners-1-what-is-online-learning/
· Bonner, E., & Reinders, H. (2018). Augmented and virtual reality in the language classroom: Practical ideas. Teaching English with Technology, 18(3), 33-53.
· Cerney, M. G., & Heines, J. M. (2001). Evaluating distance education across twelve time zones. Technological Horizons in Educational Journal, 28(7), 18-25.
· Crim, S. J., & Reio, T. G. (2011). Social presence in an online learning environment. Encyclopedia of information communication technologies and adult education integration (pp. 656-673). IGI Global.
· Felix, U. (2005). Analysing recent CALL effectiveness research—towards a common agenda. Computer assisted language learning, 18(1-2), 1-32.
· Frigaard, A. (2002). Does the computer lab improve student performance on vocabulary, grammar, and listening comprehension? ERIC Document Reproduction Service No. ED476749.
· Gilbert, J., Morton, S., & Rowley, J. (2007). e‐Learning: The student experience. British Journal of Educational Technology, 38(4), 560-573.
· Guinan, S. (2014). Teaching English online: opportunities and pitfalls. Retrieved from British Council Website: https://www.britishcouncil.org/voices-magazine/teaching-english-online-opportunities-pitfalls
· Heirdsfield, A., Walker, S., Tambyah, M., & Beutel, D. (2011). Blackboard as an online learning environment: What do teacher education students and staff think?. Australian Journal of Teacher Education, 36(7), 1-16.
· Holmes, B., & Gardner, J. N. (2006). E-learning: Concepts and practice. London: SAGE Publications.
· Kartal, E. (2005). The Internet and autonomous language learning: a typology of suggested aids. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(4), 54-58.
· Kearns, L. R. (2012). Student assessment in online learning: Challenges and effective practices. Journal of Online Learning and Teaching, 8(3), 198.
· Kearsley, G., & Shneiderman, B. (1999). Engagement theory: A framework for technology-based teaching and learning. Retrieved from http://home.sprynet.com/~gkearsley/engage.htm
· Kennedy, C. (1998). Online education: How does it benefit students. The Advocate.
· Kenning, M. (2007). ICT and language learning: From print to the mobile phone. Hampshire: Palgrave MacMillan.
· Klimova, B. F. 2005. E-learning and language teaching. IATEFL Voices, 185.
· Lee, I. S. (2000) Learner's Perceptions and Learning Styles in the Integrated Mode of Web-Based Environment. Paper presented at the AECT International Convention, Long Beach, CA. (ERIC Document Reproduction Service No. ED439699)
· Lin, C. H., Zhang, Y., & Zheng, B. (2017). The roles of learning strategies and motivation in online language learning: A structural equation modeling analysis. Computers & Education, 113, 75-85.
· Long, H. B. (2004). E-Learning—An Introduction. In G. M. Piskurich (Ed), Getting the Most from Online Learning (pp. 82-97). San Francisco, CA: John Wiley & Sons, Inc.
· Nagata, N. (1996). Computer vs. workbook instruction in second language acquisition. CALICO Journal, 14(1), 53-75.
· National Center for Educational Research and Development. (2020). Clarifications on determining the main objectives of the languages. Beirut: NCERD.
· Oppenheimer, T. (1997). The computer delusion. The Atlantic Monthly, 280(1), 45-62.
· Palloff, R. M., & Pratt, K. (2007). Building online learning communities: Effective strategies for the virtual classroom. John Wiley & Sons.
· Riel, M., & Polin, L. (2004). Learning communities: Common ground and critical differences in designing technical support. Designing for virtual communities in the service of learning (pp. 16-52). Cambridge, MA: Cambridge University Press.
· Slay, J. (1997). The use of the Internet in creating an effective learning environment. Proceedings of the Third Australian World Wide Web Conference (pp. 5-9). Southern Cross University, Australia.
· Smart, K. L., & Cappel, J. J. (2006). Students’ perceptions of online learning: A comparative study. Journal of Information Technology Education: Research, 5(1), 201-219.
· Watson, J., & Gemin, B. (2008). Using online learning for at-risk students and credit recovery: promising practices for online learning. North American Council for Online Learning. Wheeler, S. (2001). Information and communication technologies and the changing role of the teacher. Journal of Educational Media, 26(1), 7-17.
مجلة الحداثة - ربيع 2021 - عدد 215 /216 - Al Hadatha Journal
ISSN: 2790-1785
هناك تعليق واحد:
Great work Dr. Fatima
إرسال تعليق