♦ Diana Talaat Hadi
♦ Aline Walid El Jurdi
- نبذة عن البحث باللغة العربية:
فاعلية مشاركة الكتب في تنمية ثقافة الطفل
تُعدّ معرفة القراءة والكتابة عملية معقدة يمرّ بها الطفل. يجب أن تكون مدعمة بمجموعة متنوعة من التقنيات لتظهر في الوقت المناسب. إنّ الفشل في تطوير هذه المهارات من شأنه أن يعيق انماءها.
استفادت الأبحاث من دور مشاركة الكتب وقراءتها، وجعلها أسلوبًا متبعًا للحثّ على القراءة. ويرجع ذلك إلى المهارات التي تنميها القراءة لدى الأطفال، وتحديدًا تلك المتعلقة بالمصطلحات المطبوعة، والتعرف على عنوان الكتاب، والمؤلف، ودار النشر، والرسومات الإيضاحيّة وغيرها الكثير.
تتناول هذه الورقة البحثيّة فاعلية مشاركة الكتب بين الأطفال والأهل في تنمية ثقافة الطفل، ولاسيما في تطوير لغتهم. ويسلط الضوء على كيفية تعزيز قراءة الكتب المشتركة لتنمية اللغة والوعي بالجرافيك، وكيف يتفاعل الأطفال مع مواد القراءة؟ وكيف تؤثر الكتب الإلكترونية المتعددة الوسائط التفاعلية على نشأة حبّ القراءة والكتابة للأطفال في مرحلة ما قبل المدرسة؟ وكيف تؤثر الكتب الإلكترونية على تطوير لغتهم؟
كذلك يسلط الضوء على فوائد الكتب الإلكترونية من أجل التأكيد لجميع الآباء والأمهات والأطفال، أهمية القراءة.
ويخلص البحث إلى طرح بعض النقاط والنصائح الإرشادية التي من الممكن أن يستفيد منها الأهل في هذا النطاق.
- الكلمات المفتاحية: مشاركة الكتب، القراءة، النمو اللغوي، الإعلام التفاعلي، مواد القراءة
***
- Abstract:
Print literacy is a complex process that a child passes through. It has to be scaffolded by a variety of techniques for it to emerge at the right time. Failure to develop such skills would impede its development. Research has capitalized the role of book sharing in making print literacy a success. This is due to the skills book sharing develops in a child, specifically the ones related to print conventions as in distinguishing book titles in their being concise yet catchy, turning a page, recognizing what an author is, what an illustrator is, what a publishing house is, recognizing the typing font, differentiating between uppercase letters and lower case letters and many more. This paper addresses the relationship between book sharing and language development. It spots the light on how shared book reading promotes language development and grapheme awareness, how children interact with reading materials, how interactive multimedia e-books affect preschool children's literacy, and how e-books affect language development. It also highlights the benefits of e-books for both parents and children, emphasizes the importance of intervention for both parents and children, and ends with some implications that capitalize on the scope and sequence of book sharing.
- Keywords: Book sharing, print literacy, language development, interactive media, reading materials, grapheme awareness
***
* Dr. Diana Talaat Hadi: PhD in Applied Linguistics - Faculty of Human Sciences - Lebanese University
* د. ديانا طلعت هادي: دكتوراه في الألسنيات التطبيقية – كلية الآداب والعلوم الإنسانية - الجامعة اللبنانية
** Dr. Aline Walid El Jurdi: PhD in Educational Sciences - Faculty of Humanities - Notre Dame University
** د. ألين وليد الجردي: دكتوراه في العلوم التربوية - جامعة سيدة اللويزة - كلية العلوم الإنسانية
- References:
- Aram, D. & Shapira, R. (2012). Parent-child shared book reading and children's language, literacy, and empathy development. Rivista Italiano Dieducazione Familiare, 2, 55-65.Retrived from: www.fupress.com/rief
- Aram, D., Ziv, M., & Fine, Y. (2011). Shared book reading as a context for promoting children’s social cognition. Florence: II contributo di Eric Carle alla crescita dei bambini nel nido e nella scuola dell’infanzia.
- Broemmel, A. D., Moran, M. J., & Wootn, D. A. (2015).The impact of animated books on the vocabulary and language development of preschool-aged children in two school settings. ReasearchGate,17 (1). Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/28489773
- Chau, M. (2008). The effects of electronic books designed for children in education. Design of Electronic Text, 1(1), 1-4.
- Han, J. & Neuharth - Pritchett, S. (2014). Parents' interactions with preschoolers during shared book reading: Three strategies for promoting quality interactions. Childhood Education, 90, 54-60.doi:10.1080/00094056.2014.872516
- Horst, J. S. & Houston-Price, C. (2015). Editorial: An open book: What and how young children learn from picture and story books. Frontiers in Psychology, 6, 1719. Doi:10.3389/fpsyg.2015.01717
- Lewis, M. (1993). The Lexical Approach: The state of ELT and the way forward. England: Language Teaching Publications.
- Montag, J. L., Jones, M. N., & Smith, L. B. (2015). The words children hear: Picture books and the statistics for language learning. Psychological Science, 26(9), 1489-1496. doi:10.1177/0956797615594361.
- Piasta, S. B., Justice, L. M., McGinty, A. S., & kaderavek, J. N. (2012). Increasing young children’s contact with print during shared reading: Longitudinal effects on literacy achievement. Child Development, 83(3), 810-820. Doi: 10.1111/j.1467-8624.2012.01754.x.
- Schmitt, N. (2010). Key issues in teaching and learning vocabulary. In R. Chacon - Beltran, C. Abello -Contesse, & M. Torreblanca - Lopez (Eds.), Insights into non-native vocabulary teaching and learning (pp. 28-40). Bristol, UK: Multilingual Matters.
- Strous, G. A. & Ganea, P. A. (2017a). Parent-toddler behaviour and language differ when reading electronic and print picture books. Frontiers in Psychology, 8, 677. Doi: 10.3389/fpsyg.2017.00677
- Strout, G, A. & Ganea, P. A. (2017b). A print book preference: Caregivers report higher child enjoyment and more adult-child interactions when reading print than elecrtronic books. International Journal of Child Computer Interaction, 12, 8-15.doi:10.1016/j.ijcci.2017.02.001
- Vally, Z., Murray, L., Tomlinson, M., & Cooper, P. J. (2016). The impact of dialogue book-sharing training on infant language and attention: A randomized controlled trail in a deprived South African community. Child Psychology Psychiatry, 56 (8), 866-873.doi:10.1111/jcpp.12352
- Wesseling, P. B. C., Christman, A., & Lachmann, T. (2017). Shared book reading promotes not only language development, but also grapheme awareness in German kindergarten children. Frontiers in Psychology, 8 (364), 1-13. doi:10.3389/fpsyg.2017.00364
- Wilkins, D. (1972). Linguistics in language teaching. London: Arnold.