Exploring the Influence of Teaching Cohesive Devices on Amplifying Lebanese University Students’ Production of Cohesive and Coherent Essays

د. زينة محمد رشيد الزعبي - مجلة الحداثة

Zeina Mohammad Rashid AL Zoabi*


- نبذة عن البحث باللغة العربيّة (Abstract):

استكشاف تأثير تدريس أدوات الربط

في تعزيز إنتاج طلاب الجامعة اللبنانيّة لنصوص متماسكة


تعدّ الكتابة مهارة لغويّة تمكّن الأفراد من التعبير عن أفكارهم باستخدام تعابير لفظيّة مختلفة. ترمي هذه الدّراسة إلى البحث في امكانية تعزيز مهارة الكتابة لطلاب اللغة الانكليزيّة - السّنة الأولى في الجامعة اللبنانيّة - عبر تدريسهم لأدوات الربط وأهدافها.
استهدفت الدّراسة عينة مكوّنة من 100 طالب من طلاب الجامعة اللبنانيّة الذين استفادوا من تعلّم أدوات الربط ووظائفها في إنشاء نصوص متماسكة. ولاحظت الدراسة أن توجيه الأجهزة المتماسكة يمكن أن يعزّز بشكل فعّال، إنتاج عبارات متماسكة. ومع ذلك، أكدت النتائج أن تعلّم أدوات الربط نادرًا ما يؤثر على إنشاء الطّلاب لمقالات متماسكة.

- الكلمات المفتاحية: اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، مهارة الكتابة، أدوات الربط، التماسك

***

- Abstract: 
Writing is a considerable language skill enabling individuals to verbalize their thoughts into concrete written reflections. This study delves into the scope of writing investigating first-year EFL Lebanese University collegians’ generation of cohesive and coherent essays. Throughout its experimentation process, the conducted research integrated cohesive devices as an instructing method intending to promote the learner’s production of a cohesive and coherent writing content. It employed a quantitative research type involving a true experimental design in an attempt to explore the impact of the dependent variable, cohesive devices, on augmenting students’ knowledge and application of cohesion and coherence. The study targeted a sample of 100 Lebanese University students who were exposed to the integrated treatment for 3 months within the course entitled “Techniques of Expression”. The reported findings confirmed the postulated hypotheses showing that instructing cohesive devices can effectively promote EFL collegians’ production of cohesive essays. However, the results asserted that this treatment can scarcely influence the students’ creation of coherent essays emphasizing the fact that this writing objective should be mastered and addressed at preliminary stages.

- Keywords: 
EFL, writing skill, cohesive devices, cohesion, coherence

***

* د. زينة محمد رشيد الزعبي: باحثة لبنانية. دكتوراه في اللغة الإنكليزية وآدابها. محاضرة في الجامعة اللبنانية

* Zeina Mohammad Rashid AL- Zoabi: Lebanese researcher. PhD in English language and literature. Lecture at the Lebanese University


References

- Abosede, A. J., & Onanuga, A. T. (2016). Research design: A review of features and emerging developments. European Journal of Business and Management, 8(11), 113-118.
- Castro, C. D. (2004). Cohesion and the social construction of meaning in the essays of Filipino college students’ writing in L2 English. Asia Pacific Education Review, 5(2), 215-225.
- Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). Sage Publications.
- Dietsch, B.M. (2009). Reasoning and writing well (5th ed.). McGraw Hill Higher Education.
- Durga, S., & Rao, C. S. (2018). Developing students’ writing skills in English – A process approach. Journal For Research Scholars and Professionals of English Language Teaching, 6(2), 1-5
- Farida, A. N., & Rosyidi, M. I. (2019). Students’ writing quality: Its coherence and cohesion. Language Circle: Journal of Language and Literature, 14(1), 121-129. https://doi.org/10.15294/lc.v14i1.21505
- Fitriati, S. W., & Yonata, F. (2017). Examining text coherence in graduate students of English argumentative writing: Case study. Arab World English Journal, 8(3), 251-264. DOI: https://dx.doi.org/10.24093/awej/vol8no3.17
- Gautam, P. (2019). Writing skill: An instructional overview. Journal of NELTA Gandaki (JoNG), 2, 74-90. https://doi.org/10.3126/jong.v2i0.26605
- Halliday, M. A. K., & Hasan, R. (1976). Cohesion in English. London: Longman.
- Knapp, P., & Megan, W. (2005). Genre, text, grammar: Technologies for teaching writing and assessing writing. Sydney: A UNSW Press Book.
- Monaghan, J. (2003). The uses of literacy by girls in colonial America. In J. E. Greer (ed.), Girls and literacy in America: Historical perspectives to the present (pp. 53-80). Santa Barbara, CA: ABC Clio.
- Mukmin, H. A., & Afriyanti, H. (2020). Mind mapping in teaching writing. BABASAL English Education Journal, 1(1), 17-23.
- Obeyd, S. (2021). Research methods in linguistics: An Overview. Studies in Linguistics, Culture, and FLT, 9(1), 54-82. 10.46687/SILC.2021.v09i01.004
- Russel, D. (2006). Historical studies of composition. In P. Smagorinsky (ed.), Research on composition (pp. 243-263). Teachers College Press.
- Suwandi. (2015). Coherence and cohesion: An analysis of the final project abstracts of the undergraduate students of PGRI Semarang. Indonesian Journal of Applied Linguistics, 5(2), 253-261.
- Urmila, S. B. (2021). Analysis of coherence and cohesion in the students’ writing text [Bachelor’s Thesis, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh]. https://repository.ar-raniry.ac.id/19054/1/Siti%20Baida%20Urmila%2C%20140203256%2C%20FTK%2C%20PBI%2C%20085371937725.pdf
- Wales, K. (1989). A dictionary of stylistics. London: Longman.
- Widdowson, H. G. (2007). Discourse analysis. New York: Oxford University Press.

الحداثة (Al Hadatha) – مج. 31 - ع. 231 – ربيع 2024 Spring
ISSN: 2790-1785

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ترحب مجلة الحداثة بالتعقيبات أو التصويبات أو التعليقات على ما ينشر فيها من أبحاث ودراسات، وتنشرها بحسب ورودها.
Al-Hadatha Journal welcomes any comments, corrections, or comments on the research and studies published in it, and publishes them as they are received.